Na pytanie o to, czy można usprawiedliwić sytuację, w której ktoś nie zwraca uwagi kasjerowi, który pomylił się na własną niekorzyść twierdząco odpowiedziało 19,4 proc. osób (z czego 4,8 proc. stwierdziło, że takie zachowanie jest usprawiedliwione zawsze, 2,8 – że często, 11,8 proc. - czasem). 80,6 proc. ankietowanych stwierdziło, że nigdy.
Niezwrócenie gotówki kasjerowi najczęściej usprawiedliwiają mężczyźni przed 30-tką, z miast liczących co najmniej 0,5 mln mieszkańców (21,9 proc), ale też i ze wsi (20,7 proc.). Osoby z miejscowości większych niż 10 tys. mieszkańców i mniejszych niż aglomeracje prędzej zachowałyby się zgodnie z zasadami.
Zobacz także: Kredyty mieszkaniowe: Polacy mają do spłacenia ponad 390 mld zł
Prawdopodobieństwo nieetycznego zachowania wzrasta też, jeśli okazja w postaci zawyżonej reszty znajdzie się w rękach osoby z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym (32,3 proc.) lub zawodowym (21,9 proc.). Częściej pieniądze zatrzymałyby osoby utrzymujące się z zasiłków, pracy najemnej oraz prowadzące działalność rolniczą. Zdecydowanie rzadziej natomiast osoby prowadzące własny biznes ( 17,6 proc.) oraz emeryci i renciści (14 proc.).
Zdaniem autorów badania „Moralność finansowa Polaków” to pokazuje, że skłonność do niemoralnych zachowań nie do końca idzie w parze z osiąganymi dochodami. - Widać jednak, że wśród ankietowanych, których dochody netto na każdego członka gospodarstwa domowego wynoszą ponad 2 tys. zł, na zawyżoną resztę skusiłyby się jedynie w 14,7 proc. przypadków. Na postrzeganie sytuacji i ewentualny sposób zachowania ma tu również wpływ obciążenie spłatą pożyczki lub kredytu. Okazuje się, że osoby, które muszą co miesiąc wygospodarować pieniądze na ratę, prędzej nie oddadzą omyłkowo wypłaconej nadwyżki ( 21,1 proc.) niż ci, którzy pożyczek i kredytów nie zaciągają w ogóle lub akurat w momencie przeprowadzania badania byli już po spłacie (18,5 proc.) - czytamy.
Czytaj również: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego? [INFOGRAFIKA, RAPORT]
Badanie „Moralność finansowa Polaków” zostało wykonane przez firmę Pactor na zlecenie Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, we współpracy z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN oraz w partnerstwie z BIG InfoMonitor.
Badanie przeprowadzono metodą CATI, na ogólnopolskiej reprezentatywnej 1000-osobowej próbie Polaków w wieku pow. 18 lat, w lutym 2016 r.
Źródło: BIG InfoMonitor, oprac. MK