Jako konsumenci mamy prawo wiedzieć, jakie informacje z zakresu naszej wiarygodności płatniczej są dostępne na rynku finansowym, z jakich mogą korzystać inni usługodawcy. Mamy również prawo wiedzieć, kto nas sprawdzał w biurze informacji gospodarczej, kiedy to było i jakie dane na nasz temat zostały udostępnione przez takie biuro, jakim jest na przykład Rejestr Dłużników ERIF – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes Rejestru Dłużników ERIF BIG SA. – Mamy również prawo wiedzieć, czy mamy do czynienia z rzetelnym i wiarygodnym przedsiębiorcą, np. deweloperem, pracodawcą, biurem podróży czy sklepem internetowym.
Zobacz koniecznie: Niezadowolony jak polski konsument. Narzeka co czwarty z nas
Jak mówi prezes Rejestru Dłużników ERIF, każdy konsument ma również prawo do wpisania swojego dłużnika do bazy danych biura informacji gospodarczej. To dobry sposób na zmobilizowanie nierzetelnej firmy lub osoby do spłaty zaległej należności. Warunkiem umieszczenia takiego wpisu jest posiadanie prawomocnego wyroku sądowego z klauzulą wykonalności.
– Sprawdzać siebie i przedsiębiorców można w bardzo prosty sposób, za pomocą internetu – mówi Edyta Szymczak dla Newserii Biznes. – Takiego sprawdzenia dokonuje się na stronie www.infokonsument.pl, czyli w serwisie dla konsumentów prowadzonym przez biuro informacji gospodarczej, jakim jest Rejestr Dłużników ERIF. By skorzystać z takiej usługi, trzeba najpierw założyć konto, co oczywiście jest bezpłatne, potem wystarczy się zalogować na swoje konto i można sprawdzić i siebie, i innych przedsiębiorców. Ze wszystkich dostępnych konsumentom usług można także korzystać w trybie online.
Czytaj też: Prezydencki projekt wyeliminuje seniorów z rynku pracy
Z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta, który przypada 15 marca, rusza miesięczna akcja edukacyjna „Jak oni kupują”, zorganizowana przez Rejestr Dłużników ERIF. Od 15 marca do 15 kwietnia po zalogowaniu w serwisie infoKonsument.pl dostępna będzie m.in. lista kilkudziesięciu firm i fundacji z 50 miast z całej Polski, które w ramach działań edukacyjnych, będą udzielać konsumentom bezpłatnych lub po obniżonej cenie konsultacji.
Źródło: Newseria