Tesco kabaty

i

Autor: Paweł Dąbrowski

Kontrowersyjna reklama Tesco. Sieć przeprasza, eksperci komentują

2017-10-11 17:15

Branża reklamowa nieustannie zaskakuje – nie zawsze pozytywnie. Nie tak dawno pisaliśmy o skandalicznej reklamie Tigera na Instagramie, która obrażała pamięć Powstańców Warszawskich. Tym razem oburzenie Internautów wzbudził billboard sieci sklepów Tesco, który wywołał skrajne komentarze.

Na billboardzie, który oburzył nie tylko feministki, widnieje zdjęcie kobiety w ciąży, która podaje swojemu (prawdopodobnie) mężowi obiad. On z kolei nawet na nią nie spojrzy, skupiony jest na jedzeniu. Jego dłoń wygląda natomiast, jakby spoczywała na pośladkach kobiety. Plakat skomentował na swoim Facebook'u polski scenarzysta, reżyser oraz producent – Andrzej Saramonowicz. Twórca popularnych komedii, takich jak m.in. „Testosteron" czy „Lejdis" nie szczędził gorzkich słów. Post spotkał się z dużą popularnością: polubiło go 10 tys. osób. Udostępniono go 1643 razy.

Sprawdź również: Kontrowersyjna reklama Tesco? Kobieta w ciąży podaje jedzenie mężczyźnie

Billboardy sieci hipermarketów z hasłem: „Oferujemy ponad 17 000 produktów. Żebyś miała z czego wybierać" były jednak na tyle nieudane, że Tesco wstrzymało kampanię: - Część naszych klientów zwróciła uwagę, iż przekaz aktualnej kampanii billboardowej serwisu Tesco Ezakupy może być niewystarczająco czytelny – podjęliśmy zatem decyzję o rezygnacji z używania tej kreacji w działaniach marketingowych i o wstrzymaniu kampanii. Naszą ideą było poinformowanie o szerokości asortymentu w serwisie Ezakupy – co na billboardzie wyraża bogactwo produktów na stole oraz informacja o 17 tysiącach produktów w ofercie. Chcemy przeprosić wszystkich, którzy uznali naszą reklamę za nieodpowiednią - pragniemy podkreślić, iż nie było to naszą intencją - napisali przedstawiciele biura prasowego Tesco w odpowiedzi na pytania Superbiz.pl.

Co sądzą o reklamie eksperci ds. wizerunku? Zbigniew Lazar, manager i ekspert ds. komunikacji i Public Relations, prezes Modern Corp komentuje: "Reklamy tej bronić nie będę, bo jest bardzo przeciętna tak jak - niestety - większość podobnych jej produkcji. Uwagę zwraca to, że coraz częściej rzeczy zostają okrzyknięte, zwłaszcza jeśli nie spodobają się komuś znanemu z tego, że jest znany.

Zobacz także: Zastępca Ziobry zarabia 25 tys. zł! Więcej niż jego szef, premier Szydło i prezydent Duda

Kontrowersyjne jest więc w tym przypadku to, że szczęśliwa, uśmiechnięta - i ciągle bardzo atrakcyjna! - kobieta w zaawansowanej ciąży podaje swojemu mężowi jakiś przysmak ("przez żołądek do serca..."). Kontrowersyjne jest to, że w sposób oczywisty czerpie z tego przyjemność. Kontrowersyjne jest to, że jemu też to się podoba i że okazuje jej czułość. Kontrowersyjny jest zapewne dla niektórych sam fakt, że reklama ta odnosi się do tradycyjnego modelu rodziny mężczyzna-kobieta. Stąd już tylko mały krok do takich aberracji, jak ta we Francji w zeszłym roku, gdy zakazano pokazywania reklamy z uśmiechniętymi i szczęśliwymi dziećmi z zespołem Downa, gdyż mogłaby ona ... sprawić przykrość kobietom, które usunęły ciążę."

Z kolei Bartosz Czupryk, specjalista ds. wizerunku, marketingu politycznego i strategii uważa: „Zacznijmy od tego, że to reklama sklepu internetowego, a jej charakter ma na celu podkreślić wygodę i dostępność wielu produktów. Z jednej strony dokonano nieprofesjonalnego połączenia, spłycając rolę kobiety, z drugiej jednak kontekst mógł być użyty z rozmysłem, po to aby wywołać kontrowersję i tym samym zwrócić na siebie uwagę. Mimo to uważam, że intencja sprzedawałaby się lepiej, gdyby role były odwrócone: szczególnie w kontekście obecności kobiety w ciąży. Scena powinna wyglądać zupełnie inaczej... Kobieta z wyciągniętymi nogami siedzi na kanapie do połowy zakryta kocem. W rękach trzyma tablet i robi zakupy przez internet, troskliwy maż przynosi filiżankę herbaty, czule obejmując swoją partnerkę... taki obraz nie wywołałby kontrowersji, ale czy przykułby uwagę klientów" - twierdzi ekspert. Zdania na temat kampanii jak widać są podzielone. Najważniejsze, że sieć wycofała kontrowersyjną reklamę i przeprosiła. Zatem prawdopodobnie Internauci szybko zapomną o nieforutnnej kreacji.

Polecamy: Najdrożsi prezesi polskich spółek giełdowych. Zobacz ranking [GALERIA]

Warto przeczytać: Bilety lotnicze zdrożeją? Wszystko przez upadek linii lotniczych

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze