Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez PwC w porównaniu do 2019 roku sektor mediów i rozrywki w Polsce skurczy się o 5,4%. Oznacza to spadek łącznych przychodów z 10,24 mld do 9,68 mld dol., czyli o 560 mln dol. Na skutek pandemii najbardziej spośród badanych segmentów ucierpią kina – ich przychody będą mniejsze aż o 58%. Niechęć do spędzania czasu w zamkniętych pomieszczeniach oraz limity obowiązujące w placówkach kulturalnych spowodowały, że wielu operatorów kin podjęło decyzję o zamknięciu swoich placówek. Odłożony w czasie został również szereg premier.
Natomiast 30% spadek dotknie rynek reklamy zewnętrznej. Globalnie branża mediów i rozrywki straci w tym roku 120 mld dol. Rośnie za to udział części digital w przychodach tego sektora i obecnie wynosi on już ponad 61%.
Okazuje się, że pandemia uderza też w rynek prasy. Gazety i czasopisma w dużym stopniu zostaną dotknięte przez kryzys związany z pandemią. Według raportu wartość rynku, która w 2019 roku wyniosła 722 mln USD, stopnieje o 11% do 638 mln USD.
Zobacz: Dzwonili do Ciebie z tego numeru? Nie oddzwaniaj. Zapłacisz ogromny rachunek
A kto na tej pandemicznej sytuacji zyska? Zwycięzcami okazują się serwisy streamingowe dostarczające treści filmowe i telewizyjne przez internet w Europie Środkowej i Wschodniej. W porównaniu do innych segmentów, ten będzie się rozwijał wyjątkowo prężnie i zgodnie z naszymi prognozami zakończy mijający rok wzrostem przekraczającym 26%. Okazuje się również, że czas pracy zdalnej i kwarantanny sprzyja zwiększonej konsumpcji danych. 2019 rok przyniósł historyczny przełom - zużycie danych na urządzeniach przenośnych było po raz pierwszy większe, niż za pośrednictwem łącz stacjonarnych. Najbliższe lata również będą należały do technologii mobilnej. Średnioroczna stopa wzrostu w latach 2020-2024 wyniesie w Polsce 10,54% dla segmentu dostępu (stacjonarnego i mobilnego liczonych razem), jednak w przypadku tego ostatniego wzrost sięgnie aż 13,1%.