Software
Obecnie odbycie rozmowy on-line jest możliwe z użyciem smartfona lub laptopa, nie wymaga kupna specjalistycznego sprzętu (kamerki, mikrofonu). Pracodawcy stosują sprawdzone rozwiązania (Skype, Skype For Business, Google Hangouts, Facetime, Zoom). Cześć z nich nie wymaga instalacji programów a jedynie uruchomienia aplikacji sieciowej. Niezależnie od formy rozmowy i wykorzystywanego programu trzeba pamiętać, że rozmowa on-line wciąż jest rozmową o pracę. Warto podejść do niej jak do spotkania twarzą w twarz i odpowiednio się do przygotować. Wywarcie na rozmówcy dobrego wrażenia już na tym etapie może pozwolić kandydatowi przejść do kolejnego etapu, a w niektórych wypadkach nawet otrzymać ofertę pracy.
ZOBACZ TEŻ: Drożyzna i limity na produkty. To wynik pandemii koronawirusa
Przed rozmową:
- Z odpowiednim wyprzedzeniem zainstaluj niezbędne oprogramowanie lub wypróbuj aplikację sieciową, z której chcesz skorzystać.
- Stwórz konto, zaloguj się i upewnij się, że dobrze cię widać i słychać. Pamiętaj, żeby wybrać profesjonalnie brzmiącą nazwę użytkownika (np. imię i nazwisko).
- Ubierz się stosownie do okazji (strój business casual w pełni wystarczy).
- Ustaw smartfona lub kamerkę na wysokości oczu. Źle ustawiona kamera może zrobić z fizjonomią dziwne rzeczy.
- Upewnij się, że pomieszczenie, w którym odbędziesz rozmowę jest czyste, spokojne i ciche. Powinno umożliwić ci skupienie się w 100% na rozmowie a nie uspokajanie dziecka lub zwierząt domowych.
- Przygotuj sobie coś do pisania – być może pojawi się potrzeba zanotowania informacji ważnych w przebiegu rekrutacji.
- Miej pod ręką swoje CV - może okazać się przydatne kiedy potrzebne będzie odwołanie się do konkretnych dat lub liczb.
- Uśmiechaj się i utrzymuj kontakt z rozmówcą tak, jakby była to rozmowa twarzą w twarz. Patrz w kamerę, uważnie słuchaj rekrutera, wejdź z nim w interakcję.
Zastosowanie się do powyższych wskazówek pomaga w stworzeniu profesjonalnego wizerunku nas, jako potencjalnego pracownika. Narzędzia on-line znacząco usprawniają przebieg projektów rekrutacyjnych, wiec warto z nich korzystać. Byle z głową!
SPRAWDŹ TAKŻE: Tarcza to nie jedyna pomoc dla firm. Nowe rozwiązania dla dotkniętych kryzysem