zakupy

i

Autor: Pixabay.com

Koszyk podstawowych dóbr podrożał! Znowu zapłacimy więcej za zakupy

2022-04-13 8:08

Jak wynika z raportu Koszyk Zakupowy firmy ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka wzrosła w marcu o ok. 2 proc. W dziesięciu sieciach handlowych (na trzynaście badanych) ceny wzrosły względem lutego. Najwięcej podrożały produkty, które kojarzą się ze świętami, więc można się spodziewać, że wiele Polaków zapłaci znacznie za zakupy więcej niż w ubiegłym roku..

Cena koszyka dóbr wzrosła o 2 procent w miesiąc

„Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w marcu 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 239,93 zł. To wzrost o 4,69 zł, czyli ok. 2 proc. w porównaniu do lutego br. Najmocniej widoczna podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami” – napisano w raporcie.

Wskazano w nim, że za koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych trzeba było zapłacić 187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2022 r. wyniosła 149,29 zł i jest ona o 26,86 zł wyższa niż w lutym. Z analizy cen w ujęciu rocznym wynika, że suma koszyka minimalnego w marcu 2022 r. była wyższa o 4,74 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2022 r. droższy o 6,66 proc. niż w 2021 r.

Drożyzna w wielkanocnym koszyku? Przedświąteczne zakupy w Warszawie

Czeka nas najdroższa Wielkanoc od lat

Z danych firmy ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu 2022 r., względem 2021 r., podrożało 6 kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Wciąż największy wzrost cen w skali roku (53,75 proc.) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Widać, że ten wzrost jest coraz większy. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o prawie 10 proc., mięso wędliny i ryby o prawie 4 proc., a napoje i alkohol o ponad 15 proc.

Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat” – powiedział, cytowany w raporcie, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński. „Naszym zdaniem stale rosnące ceny paliw, gazu i energii bardzo negatywnie wpływają i w kolejnych miesiącach nadal będą wpływać na producentów. Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty, to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę” – dodał.

Sonda
Ile planujesz wydać na zakupy wielkanocne w tym roku?

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (231,08 zł).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze