Urząd prowadził postępowanie w sprawie banku od początku bieżącego roku. Klienci instytucji zgłosili zastrzeżenia do reklamy kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty", która stanowiła część kampanii reklamowej realizowanej między 1 kwietnia a 30 września 2015 roku. Zgodnie z regulaminem promocji, aby rata kredytu faktycznie była korzystna, klient musiał spełnić dodatkowe obostrzenia, o których bank nie informował. Prezes UOKiK orzekł, że instytucja mogła przez to wprowadzać w błąd swoich klientów.
Przeczytaj również: UOKiK wspiera frankowiczów! Zajął stanowisko w sprawie klientów mBanku
Żeby dostać korzystne warunki kredytu, klient miał znaleźć ofertę lepszą od tej zaproponowanej przez Alior Bank, a następnie przedstawić warunki zaproponowane przez konkurencję lub formularz umowy kredytowej w wybranym przez siebie oddziale. W rzeczywistości jednak bank nie zapewniał najniższej raty na rynku, a jedynie – ratę niższą od tej, jaka obowiązywała u konkurencji.
– Słysząc słowa „gwarancja najniższej raty" przeciętny konsument mógł być przekonany, że korzysta z najtańszego kredytu na rynku. Tymczasem, to na kliencie spoczywał obowiązek porównania ofert i znalezienia najtańszej. Tym samym mógł zostać wprowadzony w błąd. Gdyby wiedział, że nie jest to najtańsza oferta, a jedynie rata może być niższa niż rata innego kredytu, który konsument musiał sam znaleźć, mógłby z niej nie skorzystać – podsumowuje Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zobacz także: UOKiK w obronie frankowiczów. Banki zwrócą im nadpłacone pieniądze
Decyzja prezesa UOKiK obliguje Alior Bank do zwrotu pobranych odsetek. Instytucja ma oddać środki wszystkim klientom, którzy skorzystali z oferty, niezależnie od tego, czy już spłacili kredyt, czy też są w trakcie regulowania zobowiązania. Kredytobiorcy otrzymają listy, w których będą wyjaśnione zasady zwrotu odsetek. Dodatkowo bank zobowiązał się do kilkukrotnej emisji oświadczenia w sprawie „Gwarancji najniższej raty" w telewizji publicznej. W ciągu 5 miesięcy po uprawomocnieniu się wyroku instytucja będzie musiała złożyć w urzędzie sprawozdanie z realizacji swoich zobowiązań.
Nie daj się złapać na haczyk! Sprawdź czym jest reklama wprowadzająca w błąd i co zrobić, jeżeli dałe(a)ś się nabrać pic.twitter.com/6jdrrrZAgg
— UOKiK (@UOKiKgovPL) 15 września 2016
Źródło: uokik.gov.pl, twitter.com