Eissmann

i

Autor: Zdjęcie ilustracyjne: Shutterstock Eissmann

Bankructwa

Kultowa marka upada i masowo zwalnia ludzi! To już plaga bankructw

2024-04-10 6:34

Niemcy jako eldorado branży motoryzacyjnej to już przeszłość. Obecnie na pierwszy plan wysuwa się kwestia masowych bankructw. To już kryzys systemowy. Niemiecki producent części dla motoryzacji, firma Eissmann, dołączyła do ponurej statystyki. 5 tys. miejsc pracy jest w niebezpieczeństwie. Dotyczy to również spółki zależnej w Polsce.

Firma Eissmann ratuje przed upadkiem w czasie pandemii, później upada

W 2021 r. firma Eissmann była w fazie ekspansji, mogła ratować inne spółki przed bankructwem.

– To przejęcie służy poszerzeniu naszych linii produktów w Eissmann Group Automotive (…) Przejęcie zapewni ponad 400 miejsc pracy w Europie i utrzyma zakłady KTSN – to cytowany przez log24.pl komunikat władz Eissmann z 2021 r.

Wtedy spółka niemiecka wystąpiła w roli firmy przejmującej inny podmiot z branży. Chcieli uratować 400 miejsc pracy w Europie, również zakład KTSN zlokalizowany w Bydgoszczy. Zapewne mało kto się spodziewał, że już po pandemii Eissmann wystąpi w roli podmiotu ogłaszającego upadłość.

Upadek Eissmann po 60 latach. Bankructwo dotyczy również oddziału w Bydgoszczy

W pierwszym kwartale 2024 r. Eissmann składa wniosek o upadłość. Firma założona w 1964 r. dawała 5 tys. miejsc pracy, nie tylko w Niemczech. Bankructwo spółki dominującej objęło również spółki zależne.

- Środki restrukturyzacyjne podjęte w ciągu ostatnich kilku miesięcy nie były w stanie zrekompensować skutków recesji, różnych czynników wpływających na inflację, takich jak koszty energii, koszty materiałów czy zmiany stóp procentowych – to cytowane przez automotivesuppliers.pl oświadczenie spółki po ogłoszeniu upadłości.

Jak już wspomniano, odział w Bydgoszczy należał do spółki KTSN, którą w 2021 r. uratowało przejęcie przez Eissmann. Trudno przewidzieć dalsze losy polskiego oddziału.

Bankructwa w Niemczech to nie są pojedyncze przypadki

Co by było, gdyby Niemcy przestali produkować samochody – ten tytuł artykułu The Economist z 2023 r. mówi sam za siebie.

Pandemia oraz wojna spowodowały kryzys, który zachwiał fundamentami niemieckiej gospodarki. Droga energia i koszty pracy zmieniły się w barierę nie do pokonania. Władze niemieckie robiły co mogły, aby ratować przed ogłaszaniem upadłości.

Zakończenie pandemii oraz rządowych osłon skutkowały drugą falą kryzysu. Latem ubiegłego roku Reuters poinformował o bankructwie firmy Allgaier, dostawcy części m.in. dla Porsche. Podobnych przypadków za Odrą jest niestety znacznie więcej, nie tylko w branży motoryzacyjnej. Kryzys u naszych zachodnich sąsiadów wpływa również na polskie realia. Następstwa upadłości spółek dominujących zwykle rozciągają się spółki zależne w innych krajach.

QUIZ PRL. Zakupy i handel w Polsce Ludowej

Pytanie 1 z 15
Aby w 1976 roku kupić cukier należało posiadać:
QUIZ PRL. Zakupy i handel w PRL
Listen on Spreaker.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze