Zakup wyprawki szkolnej wiąże się z dużymi wydatkami. Dlatego rodzice coraz częściej kompletują zawartość szkolnego plecaka online. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas internetowych zakupów i jakie prawa przysługują konsumentom.
– Podręczniki i akcesoria szkolne są coraz częściej kupowane w sieci. W sieci nie ma kolejek, godzin zamknięcia, potrzeby dojazdu do sklepu, a jednocześnie mamy bardzo szeroki wybór i łatwo znaleźć potrzebne nam produkty – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Anna Rak, country manager Trusted Shops w Polsce.
Jeżeli zrezygnujesz z zakupów w sklepie stacjonarnym, uwzględnij czas dostawy. W niektórych sklepach na dostarczenie przesyłki możesz czekać nawet kilka dni. Aby mieć pewność, że otrzymasz towar, rób zakupy tylko i wyłącznie u zaufanych sprzedawców.
– Należy pamiętać o tym, że średni czas dostawy w sieci to 2–3 dni. Warto zamówić nasze rzeczy wcześniej, nawet 2 lub 3 tygodnie wcześniej, aby dzieci poszły do szkoły z pełnym tornistrem – podkreśla Anna Rak. – Abyśmy byli zadowoleni z zakupów, warto zwrócić uwagę na to, czy sklep jest bezpieczny. Żeby to ocenić, musimy wiedzieć, z kim zawieramy umowę, najczęściej znajdziemy tę informację w regulaminie – dodaje.
Jeżeli nie uda ci się dotrzeć do informacji, które umożliwiłyby potwierdzenie tożsamości sprzedawcy, lepiej zrezygnuj z zakupu w danym sklepie. Twój niepokój powinien także wywołać brak danych kontaktowych sprzedającego. Kontakt ze sklepem może być problematyczny, gdy na stronie internetowej dostępny jest tylko formularz online. Ponadto warto przejrzeć opinie i komentarze internautów. Niektóre potrafią dać do myślenia.
– Możemy sięgnąć do regulaminu, zwłaszcza punktu o odstąpieniu od umowy, i sprawdzić, czy te informacje są dla nas zrozumiałe. Warto również sprawdzić opinie o sklepie – będziemy wiedzieć od innych klientów, czy sklep wywiązuje się z obietnic – tłumaczy Anna Rak.
Pamiętaj, że w przypadku zakupów online masz 14 dni od daty otrzymania towaru na odstąpienie od umowy. Oznacza to, że w ciągu dwóch tygodni możesz zrezygnować z zakupu i odesłać otrzymane produkty bez podania przyczyny. Informacje na ten temat prawa do zwrotu powinny znajdować się w regulaminie sklepu, ale według ECK publikuje je tylko 66 proc. sklepów internetowych, a jedynie w 67 proc. regulaminów e-sklepy informują wyraźnie, na czyj koszt może zostać odesłany towar.
– Nie musimy się obawiać zakupów w internecie. Mamy prawo do odstąpienia od umowy. Jeśli buty są za małe albo podręcznik jest zły, to możemy w terminie 14 dni od momentu otrzymania towaru zgłosić, że chcemy odstąpić od umowy. Następnie mamy 14 dni na odesłanie towaru do sklepu i na pewno otrzymamy z powrotem całą wpłaconą kwotę – podsumowuje Anna Rak.
Zobacz też: Zwrot towaru. Wszystko, co musisz wiedzieć o reklamacji i rękojmi
Przeczytaj także: Kupujesz na przecenach? Nie popełniaj tych 5 błędów
Polecamy: Decyzje zakupowe podejmujemy w sklepie. Nie pomagają listy zakupów
Oprac. na podst. biznes.newseria.pl