Celem przedsięwzięcia jest stworzenie innowacyjnej nawierzchni, która przyczyni się do redukcji zanieczyszczeń powietrza w rejonie pasa drogowego głównie na terenie polskich miast – poinformował rzecznik prasowy uczelni Maciej Dzwonnik.
Politechnika Gdańska i spółka Lotos Asfalt pod koniec listopada podpisały z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę na dofinansowanie projektu pod nazwą „Ekologiczne asfalty”.
CZYTAJ: Grupa Lotos przekazała samochody w ręce placówek medycznych z Pomorza. Auta posłużą do przewożenia próbek i pacjentów Projekt zakłada opracowanie innowacyjnej nawierzchni asfaltowej modyfikowanej fotokatalizatorem, której zastosowanie ma zmniejszyć ilość szkodliwych substancji, w tym tlenków azotu i lotnych związków organicznych, przedostających się do powietrza.
„Fotokatalityczne systemy oczyszczania powietrza stanowią obecnie jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się technologii, ale nie są pozbawione wad i niedoskonałości. Nasza technologia bazuje natomiast na innowacyjnych fotokatalizatorach hybrydowych, które zapewniają wyższą redukcję stężenia tlenków azotu w asfalcie pod wpływem promieniowania słonecznego, a dodatkowo umożliwiają degradację rakotwórczych związków organicznych do prostych i nieszkodliwych związków nieorganicznych” – poinformowała prof. Anna Zielińska-Jurek z Katedry Inżynierii Procesowej i Technologii Chemicznej, która koordynuje projekt z ramienia uczelni.
CZYTAJ TAKŻE: Orlen łączy się z Lotosem. Jest wstępna zgoda UE. Benzyna będzie tańsza?
Aktualnie na rynku nie jest dostępna nawierzchnia drogowa spełniająca funkcje, jakie z założenia ma spełniać asfalt oparty na fotokatalizatorach hybrydowych. „W związku z tym, że nawierzchnie ulic w miastach są w ponad 90 proc. asfaltowe, takie rozwiązanie może w przyszłości poprawić jakość życia ich mieszkańców” – wskazał prezes zarządu Lotos Asfalt Cezary Godziuk.
Projekt „Ekologiczne asfalty” zyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Wyjaśnił, że przedsięwzięcie było jednym z 55 projektów, które ubiegały się o środki, a otrzymał je po tym, jak został sklasyfikowany na 6. miejscu. Wartość projektu wyniesie ponad 5 mln zł, z czego około 65 proc. będzie pochodzić z funduszy europejskich.
Przypomniał też, że projekt jest kolejnym wspólnym przedsięwzięciem PG i Lotosu. Przed rokiem oba podmioty weszły w skład większego konsorcjum, które prowadzi prace nad rozwojem technologii pozwalającej obniżyć koszty budowy dróg i poprawić ich trwałość. Z kolei w marcu ubiegłego roku Grupa Lotos i PG podpisały umowy dotyczące współpracy nad projektami badawczo-rozwojowymi w obszarze niskoemisyjnego transportu oraz magazynowania energii.