Medialne doniesienia o zadłużeniu
Manufaktura Piwa, Wódki i Wina należąca do Kuby Wojewódzkiego i Janusza Palikota wystartowała z ofertą 2-letnich obligacji oprocentowanych na 9.5% rocznie. Portal Spożywczy tłumaczy tą decyzję ogromnym zadłużeniem.
Media donoszą, że Janusz Palikot i Kuba Wojewódzki zamierzają przy pomocy środków z obligacji spłacić część długu, którego rzekoma wysokość sięgnęła ponad 50 000 000 złotych. W ramach emisji zaproponowano inwestorom 4 000 obligacji, których wartość nominalna wynosi 1 000 złotych za sztukę. Każdy inwestor musi wykupić papiery za minimum 5 000 złotych. Oprocentowanie ma być wypłacane co kwartał.
Polecany artykuł:
Firma ma w planach kolejne produkty
Firma ma daleko idące plany. Poza produktami alkoholowymi planują wprowadzić na rynek również lody, słodycze, napoje gazowane i chipsy. Janusz Palikot powiedział, że od początku istnienia, dzięki wsparciu od inwestorów indywidualnych mają możliwość rozbudowywania swojego potencjału. Poinformował, że ich społeczność liczy już ponad kilka tysięcy osób i stale rośnie.
Pierwszym produktem, który powstał w ramach współpracy Kuby Wojewódzkiego i Janusza Palikota było Piwo BUH. Od czasu premiery oferta została poszerzona o kilka innych piw oraz wódek.
Oficjalne stanowisko Manufaktury Piwa, Wina i Wódki
Portal INN Poland opublikował oficjalne stanowisko, które otrzymali od firmy Kuby Wojewódzkiego i Janusza Palikota:
Od początku istnienia finansujemy się długiem, co jest naturalne przy tak dynamicznym rozwoju. Wielokrotnie informowaliśmy, że dopuszczamy zadłużenie do 100 mln złotych. Zakładamy utrzymywanie bardzo bezpiecznego poziomu długu do EBIDY docelowo w proporcji 2:1 w perspektywie 18 miesięcy, zwłaszcza dla Spółki która szybko rośnie. Blisko 7-krotny wzrost sprzedaży skonsolidowanej rok do roku (2020/2021) jest widomym dowodem, że inwestujemy powierzone pieniądze racjonalnie i skutecznie. Łącznie w ramach pre-IPO i IPO pozyskaliśmy kapitał o wartości 27,5 mln złotych, stanowiący 89% zakładanego celu. Kolejne ponad 10 mln w pozyskaliśmy dotychczas w ramach crowdlendingu. To kapitał pracujący i przekładający się codziennie na wzrosty naszej produkcji i sprzedaży.
Świadomie wybieramy wysokomarżowe nisze, niestandardowe podejście do marketingu i sprzedaży, innowacyjne budowanie relacji z Konsumentami. Dlatego nie mamy żadnych problemów z obsługą zadłużenia oraz pokrywaniem kosztów związanych z atrakcyjnymi warunkami, jakie oferujemy naszym
Inwestorom. Jesteśmy dumni, że wokół Manufaktury powstała grupa licząca ponad 7.000 ludzi, którzy powierzyli nam swoje pieniądze. Jesteśmy pierwszą spółką w Polsce, która wypłaciła dywidendę Inwestorom w crowdfundingu. Publikacja tekstu na Portalu Spożywczym poświęconego planom rozwojowym Manufaktury Piwa Wódki i Wina została opatrzona tytułem „Biznes Palikota i Wojewódzkiego zadłużony na 50 mln zł. W planach wejście na rynek produktów impulsowych”.
Kolejne media podchwyciły tytuł, wybijając rzekomy problem długu. Zamazuje to rzeczywistą sytuację finansową Spółki i ma jeden cel – zwiększyć „klikalność”.
Inwestorzy wierzą w naszą strategię i zaakceptowali cenę emisyjną papierów - 54 zł za akcję. Podmioty, które w tym samy czasie oferowały swoje akcje albo wycofały się w ogóle z emisji, albo odłożyły je na później. Bardzo dobre relacje Spółki zbudowane w ostatnich trzech latach dzięki projektom crowdfoundingowym i crowdlendingowym przełożyły się na zainteresowanie ze strony mniejszych Inwestorów, którzy zapewnili Spółce niemal 93% pokrycie transzy skierowanej do tej grupy. Wszystkie pozyskane pieniądze zostały przeznaczone w całości na kapitał obrotowy, zgodnie z planem Spółki na „istotne zwiększenie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku”. Przygotowujemy się do wprowadzenia akcji do obrotu na rynku NewConnect, a „intencją zarządu jest, aby akcje nowej emisji serii K oraz część akcji istniejących zadebiutowały w obrocie zorganizowanym w II lub III kwartale 2022 r.” Docelowo obecność na Giełdzie pozwoli upłynnić akcje wszystkich spółek tworzących dzisiaj Grupę Manufaktura.
Dzisiaj nasze alkohole powstają już w 7 zakładach. Zbudowaliśmy na polskim rynku całkowicie nowatorską kategorię produktów o smaku powiązanym z konopiami- piwo BUH, wódka wyBUHowa®, okovita BUH. Stawiamy na nowe smaki, najlepiej wyrażanych przez wódkę POPCORN. Do naszego najważniejszego partnera handlowego, sieci Żabka dołączyły kolejne duże, ogólnopolskie sieci handlowe – Netto, Auchan, Dino, Carrefour, Frisco, Stokrotka, Aldi, Spar. Do już istniejących 6 naszych sklepów ze znakiem ŚWIEŻE w Krakowie i Wrocławiu dołączyły nowe w Warszawie. Do końca lipca otworzymy kolejne 16 punktów, a do końca tego roku takich sklepów będzie łącznie 100. Założyliśmy właśnie spółkę w USA, najważniejszym i najbardziej wartościowym rynku alkoholi na świecie. To nie megalomania, ale przemyślana strategia. Budujemy ofertę dla największego sklepu on-line na świecie – AMAZON. Wszystkie opisane zdarzenia są możliwe, bo ufają nam Inwestorzy. My dotrzymujemy danego słowa, zawsze!
Z wyrazami szacunku
Janusz Marian Palikot
Prezes Zarządu MPWiW S.A