MON stawia na kadrę lotniczą
Podczas konferencji poświęconej przyszłości polskich Sił Powietrznych, zorganizowanej przez Portal Obronny, szef MON podkreślił, że kluczowe dla możliwości polskiego lotnictwa jest zapewnienie odpowiednio licznej i kompetentnej kadry. W wydarzeniu wzięli udział również szef BBN gen. Dariusz Łukowski oraz szef Sztabu Generalnego WP gen. Wiesław Kukuła.
Kosiniak-Kamysz zwrócił uwagę, że wojskowi piloci i technicy lotniczy to specjaliści, którzy – zaraz po informatykach – są "najbardziej kuszeni" przez rynek cywilny wysokimi stawkami.
Szef MON poinformował, że wprowadzono system dodatków dla doświadczonych ekspertów, co pozwoliło na "zahamowanie fali" ich odejść z wojska. To jednak tylko doraźne rozwiązanie. Zatem trwają prace nad kompleksowym systemem utrzymywania w służbie specjalistów, często wykształconych przez wojsko za duże pieniądze.
"To dotyczy pilotów w szczególności - te różnice w uposażeniach i wynagrodzeniach cywilnych są czasami bardzo duże, ale dotyczy też innych rodzajów sił zbrojnych. Dlatego pracujemy m.in. nad zmianą systemu dodatku mieszkaniowego i ekwiwalentu mieszkaniowego, który jest odbierany na koniec służby, a są propozycje, by był odbierany w jej trakcie" - powiedział Kosiniak-Kamysz.
Zachęty dla wchodzących do służby
MON planuje również zachęty dla osób, które dopiero rozważają karierę w lotnictwie wojskowym. "Kolejna rzecz - to zachęty dla wchodzących do służby. Krótsze szkolenie dla pilotów śmigłowców, bo nie tylko oficerowie muszą zawsze latać na śmigłowcach. Trzeba rozbudować korpus pilotów w szybkim tempie, m.in. z uwagi na przyjmowanie do służby śmigłowców Apache" - wskazał szef MON.
Adaptacja szkolenia do nowych wyzwań ma być oparta na rozwiązaniach z m.in. wojska USA, gdzie tego typu uprawnienia nie muszą się wiązać z wieloletnimi studiami.
Kosiniak-Kamysz podkreślił też znaczenie rozbudowy infrastruktury lotniczej, w tym istniejących i nowych lotnisk, zwłaszcza w południowo-wschodniej części Polski.
Inwestycje w technologie lotnicze w Polsce
Gen. Łukowski zwrócił również uwagę na kwestię inwestowania w technologie lotnicze w polskich zakładach. "Należy zadać pytanie, czy nie jesteśmy w stanie podjąć naszego wysiłku" w zakresie technologii lotniczych - ocenił. Dodał, że Polska ma do tego "potencjał intelektualny", a wiele z najważniejszych firm z sektora lokuje swoje działania w Polsce, korzystając z polskich zakładów i inżynierów.
