MON walczy o pilotów: Dodatki, mieszkania i krótsze szkolenia w planach

2025-03-20 16:34

Minister Obrony Narodowej, Władysław Kosiniak-Kamysz, alarmuje: polskie lotnictwo potrzebuje nie tylko nowoczesnych maszyn, ale przede wszystkim wykwalifikowanej kadry. Wysokie stawki w sektorze cywilnym kuszą pilotów i techników lotniczych, co prowadzi do odpływu specjalistów z wojska. Jak MON zamierza zatrzymać ekspertów i zachęcić nowych do służby?

F-16

i

Autor: Shutterstock F-16

MON stawia na kadrę lotniczą

Podczas konferencji poświęconej przyszłości polskich Sił Powietrznych, zorganizowanej przez Portal Obronny, szef MON podkreślił, że kluczowe dla możliwości polskiego lotnictwa jest zapewnienie odpowiednio licznej i kompetentnej kadry. W wydarzeniu wzięli udział również szef BBN gen. Dariusz Łukowski oraz szef Sztabu Generalnego WP gen. Wiesław Kukuła.

Kosiniak-Kamysz zwrócił uwagę, że wojskowi piloci i technicy lotniczy to specjaliści, którzy – zaraz po informatykach – są "najbardziej kuszeni" przez rynek cywilny wysokimi stawkami.

Szef MON poinformował, że wprowadzono system dodatków dla doświadczonych ekspertów, co pozwoliło na "zahamowanie fali" ich odejść z wojska. To jednak tylko doraźne rozwiązanie. Zatem trwają prace nad kompleksowym systemem utrzymywania w służbie specjalistów, często wykształconych przez wojsko za duże pieniądze.

"To dotyczy pilotów w szczególności - te różnice w uposażeniach i wynagrodzeniach cywilnych są czasami bardzo duże, ale dotyczy też innych rodzajów sił zbrojnych. Dlatego pracujemy m.in. nad zmianą systemu dodatku mieszkaniowego i ekwiwalentu mieszkaniowego, który jest odbierany na koniec służby, a są propozycje, by był odbierany w jej trakcie" - powiedział Kosiniak-Kamysz.

Zachęty dla wchodzących do służby

MON planuje również zachęty dla osób, które dopiero rozważają karierę w lotnictwie wojskowym. "Kolejna rzecz - to zachęty dla wchodzących do służby. Krótsze szkolenie dla pilotów śmigłowców, bo nie tylko oficerowie muszą zawsze latać na śmigłowcach. Trzeba rozbudować korpus pilotów w szybkim tempie, m.in. z uwagi na przyjmowanie do służby śmigłowców Apache" - wskazał szef MON.

Adaptacja szkolenia do nowych wyzwań ma być oparta na rozwiązaniach z m.in. wojska USA, gdzie tego typu uprawnienia nie muszą się wiązać z wieloletnimi studiami.

Kosiniak-Kamysz podkreślił też znaczenie rozbudowy infrastruktury lotniczej, w tym istniejących i nowych lotnisk, zwłaszcza w południowo-wschodniej części Polski.

Inwestycje w technologie lotnicze w Polsce

Gen. Łukowski zwrócił również uwagę na kwestię inwestowania w technologie lotnicze w polskich zakładach. "Należy zadać pytanie, czy nie jesteśmy w stanie podjąć naszego wysiłku" w zakresie technologii lotniczych - ocenił. Dodał, że Polska ma do tego "potencjał intelektualny", a wiele z najważniejszych firm z sektora lokuje swoje działania w Polsce, korzystając z polskich zakładów i inżynierów. 

Super Biznes SE Google News
QUIZ PRL. Tak się żyło w stanie wojennym. Urodzeni po 81. roku nie mają szans na komplet punktów
Pytanie 1 z 15
Kiedy dokładnie zaczął się stan wojenny?
Rocznica stanu wojennego. Polacy przeżyli piekło! [ZDJĘCIA]
Pieniądze to nie wszystko Artur Bartoszewicz_YOUTUBE
Drogowskazy
O kredytobiorcach, którzy masowo wygrywają z bankami. DROGOWSKAZY
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki