Wynajem

i

Autor: Shutterstock

Najemca i właściciel mieszkania żyją ze sobą jak pies z kotem – prawda czy mit?

2016-09-17 14:00

Czy dobre relacje między właścicielem mieszkania i najemcą to mission impossible? Oceniając sprawę z perspektywy głośnych spraw medialnych, ukazujących w negatywnym świetle obie strony, można odnieść takie wrażenie. Sprawdziliśmy, jak jest naprawdę.

O stereotypach, które krążą wśród właścicieli mieszkań i najemców oraz o tym, jak jest naprawdę, opowiedział nam Sławek Muturi, założyciel spółki Mzuri, zarządzającej ponad 2 tys. mieszkań na wynajem oraz autor książki „Poradnik dla najemczyń i najemców. 100 pytań i odpowiedzi".

Co myślą o sobie właściciele mieszkań i najemcy?
– Właściciele postrzegają najemców jako osoby mało poważne, które zalegają z płatnościami i przyczyniają się do zadłużenia we wspólnocie mieszkaniowej czy zakładzie energetycznym. Dodatkowo imprezują i hałasują oraz niszczą, a wręcz celowo dewastują mieszkanie. Na koniec nie chcą się z mieszkania wyprowadzić, chroniąc się za ustawą o ochronie lokatorów – mówi Sławek Muturi.

Zobacz również: Najem i zakup mieszkania w kosztach firmy

Jak dodaje, najemcy też nie postrzegają właścicieli mieszkań w pozytywnym świetle. Widzą ich jako bezdusznych kapitalistów, dla których liczy się tylko kasa. Ich zdaniem, przed podpisaniem umowy obiecują wiele, a potem nie dotrzymują obietnic. Gdy przytrafi się jakaś awaria, to zostawiają najemcę samego z problemem. Mogą wyrzucić z mieszkania bez podania jakiejkolwiek przyczyny, a przy rozliczeniu kaucji szukają pretekstów by jej nie zwrócić.

Jak jest naprawdę?
– Na bazie naszych doświadczeń mogę stwierdzić, że rzeczywistość istotnie różni się od powszechnych opinii – podkreśla Muturi. – Najemcy to w 99 proc. uczciwi ludzie, którzy nie zamierzają nikogo oszukać. Nie szukają zwady z właścicielem. Dość mają stresów w pracy, na uczelni, w życiu. W mieszkaniu chcą odpocząć. Z kolei właścicielom zależy jedynie na tym, aby najemcy płacili i nadmiernie nie niszczyli mieszkania.

Sprawdź także: Pierwsze tanie mieszkania na wynajem w 2017 roku

Potwierdza to także ubiegłoroczne badanie portalu Domy.pl, z którego wynika, że najemcy i właściciele mieszkań w zdecydowanej większości przypadków żyją ze sobą w zgodzie. Aż 86 proc. respondentów, którzy mieszkali w wynajmowanym lokalu, oceniło relacje z jego właścicielem jako bardzo dobre lub dobre. Zaledwie 11,3 proc. ankietowanych określiło je jako złe, a tylko 2 proc. jako bardzo złe.
Autorzy badania sugerują, że do porozumień dochodzi najczęściej nie ze złej woli, ale z braku wiedzy nt. procesu najmu i wzajemnych oczekiwań stron, a także z braku zaufania. Nadmierna podejrzliwość nie sprzyja w budowaniu relacji biznesowej, jaką jest najem.

Jak dbać o dobre relacje?
Najprostszym sposobem na zbudowanie dobrych relacji jest szanowanie wzajemnych praw i wywiązywanie się ze swoich obowiązków. O czym zatem powinni pamiętać najemcy i właściciele mieszkań? Podstawowym obowiązkiem najemcy jest terminowe dokonywanie opłat i utrzymywanie mieszkania w dobrym stanie. Powinien więc sprzątać oraz w razie potrzeby dokonywać drobnych napraw i remontów, jak np. udrażnianie rur czy malowanie ścian. Po stronie właściciela mieszkania jest z kolei zadbanie o sprawne działanie urządzeń i instalacji oraz naprawa poważniejszych usterek, do których nie przyczyniło się zachowanie najemcy.

Czytaj też: Pracujemy na wynajem mieszkania 3 razy dłużej niż Niemcy

Podstawowym prawem najemcy jest z kolei możliwość spokojnego korzystania z mieszkania, w związku z czym właściciel mieszkania w żadnym razie nie może wejść do wynajmowanego lokalu bez wcześniejszej zgody najemcy. Poza tym najemca ma również prawo do przyjmowania na krótki czas gości, łącznie z możliwością przenocowania ich.
Wynajmowanie nieruchomości to wymiana handlowa która, jak każda inna, ma przynieść korzyści obu stronom. Aby tak było nie trzeba wiele, wystarczy dobra wola najemcy i wynajmującego.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze