Nawrocki spowolnił pociągi w CPK! Tusk: "Nie chcę snuć złych domysłów"

2025-08-27 11:07

Podczas Rady Gabinetowej, szef rządu przedstawił imponujące dane dotyczące inwestycji podlegających Ministerstwu Infrastruktury, rzucając wyzwanie sceptykom i zapowiadając rewolucję w polskim transporcie. Pojawił się spór o koleje dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

CPK, Nawrocki, Tusk

i

Autor: PAP/Albert Zawada; Materiały prasowe/ PAP

Donald Tusk, prezentując dane na Radzie Gabinetowej, podkreślił znaczący wzrost nakładów na inwestycje realizowane przez Ministerstwo Infrastruktury. Zgodnie z jego słowami, w ciągu zaledwie dwóch lat, budżet tego resortu na inwestycje podwoił się.

"My, jeśli chodzi o Ministerstwo Infrastruktury, będziemy wydawali na infrastrukturę - to jest kolej, to są lotniska - w tym przyszłym roku (...) blisko 100 miliardów złotych. W ostatnim roku rządów naszych poprzedników to było niecałe 50 miliardów" - oświadczył Tusk, wyraźnie akcentując różnicę w podejściu do inwestycji publicznych. Ten skokowy wzrost ma być gwarancją modernizacji i rozwoju kluczowych obszarów infrastruktury transportowej w Polsce.

Spór o prędkość Kolei Dużych Prędkości w CPK

Jednym z kluczowych punktów wystąpienia premiera Tuska była krytyka prezydenckiego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), a konkretnie ograniczenia prędkości kolei dużych prędkości do 250 km/h. Tusk podkreślił, że rządowy projekt zakłada osiągnięcie prędkości 350 km/h, co, jak zaznaczył, uczyniłoby polskie koleje jednymi z najszybszych w Europie.

"Nie chcę snuć tutaj złych domysłów, ale państwo bardziej zorientowani w temacie wiedzą, kto byłby zainteresowany ze względów biznesowych na tym, aby utrzymać tylko poziom 250 km na godzinę. Ale ja akurat wiem. Jak będzie trzeba, to panu prezydentowi na ucho szepnę później, kto jest naprawdę zainteresowany ograniczeniem polskich ambicji, jeśli chodzi o koleje dużych prędkości" – dodał Tusk, sugerując istnienie ukrytych interesów, które mogłyby stać za ograniczeniem prędkości.

Ta wypowiedź wywołała spore poruszenie, rodząc pytania o to, kto i dlaczego miałby dążyć do spowolnienia rozwoju polskiej kolei. Premier nie ujawnił konkretnych nazwisk ani firm, ale jego słowa sugerują, że posiada wiedzę na temat potencjalnych konfliktów interesów.

CPK – inwestycja w trakcie realizacji

Premier Tusk zwrócił również uwagę na fakt, że inwestycja związana z CPK została już rozpoczęta. To istotne stwierdzenie, które podkreśla, że projekt, pomimo kontrowersji i sporów, jest w toku realizacji. Sugeruje to, że rząd jest zdeterminowany, aby kontynuować prace nad CPK, jednocześnie dążąc do optymalizacji jego parametrów i korzyści dla kraju.

Wystąpienie premiera Donalda Tuska na Radzie Gabinetowej to wyraźny sygnał, że rząd zamierza aktywnie inwestować w rozwój infrastruktury w Polsce. Obietnica wydatkowania blisko 100 miliardów złotych na ten cel w przyszłym roku to ambitny plan, który, jeśli zostanie zrealizowany, może znacząco wpłynąć na poprawę jakości transportu i konkurencyjności polskiej gospodarki.

Jednocześnie, spór o prędkość kolei dużych prędkości w ramach CPK ujawnia napięcia i potencjalne konflikty interesów związane z tym strategicznym projektem. Wątpliwości premiera Tuska dotyczące motywacji stojących za ograniczeniem prędkości do 250 km/h rodzą pytania o transparentność i efektywność procesu decyzyjnego.

Czas pokaże, czy obietnice premiera Tuska przełożą się na realne działania i czy uda się przezwyciężyć przeszkody i kontrowersje związane z CPK. Jedno jest pewne: inwestycje w infrastrukturę pozostają kluczowym elementem strategii rozwoju Polski, a ich realizacja będzie bacznie obserwowana przez opinię publiczną.

Super Biznes SE Google News
WIELKI QUIZ. Waloryzacja, inflacja, monopol. Ekonomiczny quiz, który sprawdzi, czy jesteś bogaty w wiedzę!
Pytanie 1 z 15
Co to jest PKB?
QUIZ PRL. Waloryzacja, inflacja, deflacja. Ekonomiczny quiz, który sprawdzi, czy jesteś bogaty w wiedzę!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki