Zaufanie do banków zadeklarowało 49 proc. uczestników badania, do doradców finansowych – 26 proc. Co dziesiąty (10 proc.) ufa firmom pożyczkowym. Według prof. Maison to wynik praktyk, którymi kierują się poszczególne instytucje. Jej zdaniem sektor bankowy w ostatnich latach wykonał pracę, która pozwoliła na poprawę wizerunku banków.
Czytaj: Twórca mBanku szykuje coś lepszego od depozytów
Spośród instytucji kontrolujących rynek finansowy zaufaniem blisko dwóch trzecich Polaków cieszy się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Komisji Nadzoru Finansowego ufa 44 procent badanych. Jak informuje prof. Maison, mniej niż połowa badanych uważa, że instytucje finansowe dbają o swoich klientów (44 procent w przypadku banków; 20 procent w przypadku instytucji finansowych). Czterech na pięciu Polaków uważa, że instytucje finansowe próbują sprzedać klientom niepotrzebne produkty.
Badanie pokazuje, że zaufanie do banków, ubezpieczycieli czy firm pożyczkowych podniosłyby: realizacja potrzeb klienta i wysokie standardy etyczne pracowników tych instytucji. Jego wyniki przedstawiono podczas konferencji Nienieodpowiedzialni.pl „Człowiek czy biznes versus człowiek i biznes. Jak branża finansowa może zarabiać, pamiętając o człowieku?” zorganizowanej przez ANG Spółdzielnię Doradców Kredytowych i Fundację ,,Będę Kim Zechcę”.
Badanie przeprowadzone metodą internetową na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1007 osób w wieku od 18 do 55 lat.
Źródło: IAR, oprac. MK