Rekompensata za deputat węglowy
Chodzi o przyjętą jesienią ubiegłego roku Ustawę o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla. Przewidziano w niej jednorazową, 10-tysięczną rekompensatę dla ponad 230-tysięcznej grupy górniczych emerytów i rencistów, a także wdów i sierot po nich, pozbawionych wcześniej należnego im deputatu węglowego.
Zobacz też: Ruszyły wypłaty rekompensat za deputat węglowy. Które spółki przekazują pieniądze?
Większość uprawnionych otrzymała rekompensaty przed końcem ubiegłego roku. - W 2017 r. zrealizowano już 150 tys. pozytywnie rozpatrzonych wniosków, 38 tys. jest poddawanych weryfikacji - przypomniał resort energii. 10 stycznia br. wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapewniał w Sejmie, że pieniądze trafiły już blisko do 190 tys. osób.
Jak informuje jednak serwis wnp.pl, spośród 38 tys. wniosków weryfikowanych obecnie przez SRK, ok. 18 tys. wymaga uzupełnienia i aktualizacji danych. W grupie osób, których uprawnienia do rekompensat są obecnie weryfikowane, są też wdowy i sieroty pobierające renty rodzinne po górnikach, którzy zmarli jako czynni pracownicy kopalń, a nie jako emeryci lub renciści. Tymczasem zgodnie z literą ustawy, rekompensaty przysługują osobom pobierającym renty rodzinne po emerytach lub rencistach górniczych, a nie pracownikach. Związkowcy oceniają, że pominięcie tej grupy osób - wśród nich wdów i sierot po górnikach, którzy zginęli w wypadkach przy pracy - jest błędem w ustawie i wymaga pilnego naprawienia.
To może zmienić projekt Platformy Obywatelskiej złożony w poniedziałek w parlamencie. - Ustawa ta zlikwiduje podział środowiska wdów, wdowców i sierot na „lepszych", czyli tych po zmarłych emerytach i rencistach górniczych, którzy otrzymują rekompensatę w wysokości 10 tysięcy złotych za utracony deputat węglowy i na tych „gorszych", czyli tych po zmarłych pracownikach przedsiębiorstw górniczych, którym odmówiono wypłaty tej rekompensaty - czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.
Sprawdź koniecznie: Ceny węgla drastycznie skoczyły w górę
Ponadto projektodawcy proponują, aby wyżej wymienione osoby uprawnione mogły złożyć wniosek o przyznanie świadczenia do końca I kwartału 2018 r. tj. w terminie do dnia 31 marca 2018 r. Źródłem finansowania przedmiotowych wypłat ma być budżet państwa, a koszt wprowadzenia ustawy kształtowałby się, jak oceniono w uzasadnieniu, na poziomie ok. 100 mln zł.
Osobom, które otrzymały pisemną odmowę przyznania rekompensaty, zgodnie z art. 5 ust. 10 Ustawy o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla, przysługuje prawo złożenia odwołania od odmowy do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie 14 dni od dnia otrzymania odmowy.
Źródło: wnp.pl, Superbiz.pl, "Dziennik Zachodni"