Autostrada w Niemczech

i

Autor: Shutterstock

Niemcy: Kierowcy osobówek zapłacą za autostrady

2016-12-02 13:19

Niemcy kończą spór z Brukselą ws. wprowadzenia opłat za użytkowanie autostrad w tym kraju przez kierowców samochodów osobowych. Berlin proponował przepisy, który dyskryminowałyby obcokrajowców. Osobno Bundestag rozszerzył obowiązkowe opłaty dla samochodów ciężarowych na wszystkie drogi krajowe w Niemczech.

W czwartek wieczorem unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc oraz niemiecki minister transportu i infrastruktury cyfrowej Alexander Dobrindt ogłosili porozumienie w tej sprawie.

Zobacz również: Arrinera Hussarya GT za MILION zł! Tyle kosztuje „polskie Ferrari” [GALERIA]

- To ważny pierwszy krok w kierunku wspólnego, europejskiego systemu pobierania opłat za użytkowanie dróg. (...) Moim celem było zapewnienie, że unijni obywatele nie będą dyskryminowani ze względu na narodowość  - mówiła na konferencji prasowej Bulc. - Wszyscy kierowcy, którzy korzystają z naszych dróg, będą brać udział w ich finansowaniu - podkreślił niemiecki minister.

Kto ile zapłaci?
Opłatę za winiety krótkoterminowe zróżnicowano według pięciu (zamiast pierwotnie proponowanych trzech) kategorii, uwzględniających pojemność silnika i emisję spalin.

Obniżona ma być również cena winiet krótkoterminowych, które są zwykle kupowane przez zagranicznych kierowców. W przypadku najmniej zanieczyszczających środowisko samochodów krótkoterminowa winieta (na 10 dni) ma kosztować 2,5 euro. Zgodnie z propozycją z 2010 r. miało to być 5 euro. Więcej zapłacą użytkownicy starszych, bardziej zanieczyszczających środowisko aut. Najdroższa 10-dniowa winieta ma kosztować 20 euro.

Jeśli Berlin wprowadzi te rozwiązania, Komisja Europejska wycofa swoją skargę z Trybunału Sprawiedliwości UE. Na razie ma być ona zawieszona. Bruksela ma monitorować działania niemieckich władz w tej sprawie.

Rozmowy w tej sprawie trwały od dwóch lat. We wrześniu Komisja Europejska pozwała Niemcy za naruszenie prawa unijnego przy wprowadzaniu myta od samochodów osobowych. Zdaniem KE niemieckie przepisy są dyskryminujące dlatego, że przewidują rekompensatę w formie obniżenia podatku od pojazdów, z czego mogliby korzystać tylko kierowcy niemieccy.

Drożej dla ciężarówek
Bundestag rozszerzył w środę obowiązkowe opłaty dla samochodów ciężarowych na wszystkie drogi krajowe w Niemczech. Obecnie myto obowiązuje na autostradach i na wybranych drogach krajowych. Od połowy 2018 r. obejmie całą sieć większych dróg.

Sprawdź koniecznie: Piraci drogowi zapłacą droższe OC? Ubezpieczyciele mają propozycję dla Szydło

Myto dla ciężarówek o tonażu powyżej 7,5 tony obowiązuje obecnie na 13 tys. km autostrad i 2,3 tys. km wybranych dróg krajowych o czterech pasach ruchu w jednym kierunku.

Z wyliczeń rządowych wynika, że ponad 100 tys. ciężarówek korzysta z mniejszych dróg, by uniknąć opłat za autostrady. Rząd zapowiedział ponadto, że do końca 2017 roku przeanalizuje, czy celowe jest objęcie mytem także mniejszych samochodów dostawczych powyżej 3,5 tony oraz autokarów.

 

Źródło: wnp.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze