W 2022 r. przewoźników w Polsce i za granicą czeka wiele istotnych zmian. Wszystko za sprawą pakietu mobilności, czyli zbioru regulacji, których celem jest unormowanie transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Duże kontrowersje budzi zapis dotyczący stawek dla kierowców realizujących przewozy na trasach międzynarodowych. Już od 2 lutego br. firmy transportowe będą musiały zapłacić każdemu kierowcy taką samą stawkę jaką otrzymuje kierowca kraju, na terenie którego będzie realizował przewozy.
Rozliczanie kierowców
Unijne przepisy określają, że pracownik polskiego przewoźnika realizujący transport międzynarodowy na terenie wspólnoty ma zarabiać tyle samo, co kierowca w danym kraju Unii Europejskiej. Np. jeśli jedzie z Francji do Hiszpanii, to za czas pracy w tym pierwszym kraju ma dostać co najmniej taką samą płacę minimalną, jaką dostałby francuski pracownik. Podobnie w Hiszpanii, i to ze wszystkimi dodatkami (stażowymi, za pracę w nocy itd.), które należałyby się hiszpańskiemu kierowcy.
Oznacza to nie tylko podwyżki dla pracowników, ale także wzrost kosztów – według szacunków ekspertów o blisko 20 proc. - dla przewoźników. Wpłynie to na funkcjonowanie firm transportowych, ich rentowność oraz ceny towarów. Ale to nie jedyny problem przewoźników. Większość nie rozumie sposobu wyliczania stawek za pracę w poszczególnych krajach. Ponadto z podstawy wynagrodzenia kierowców odpadnie możliwość wliczenia delegacji (ryczałt noclegowy, dieta) do wynagrodzenia za pracę za granicą. Konieczna więc będzie nie tylko zmiana sposobu rozliczania stawek, ale także bardzo dokładne ewidencjonowanie czasu pracy kierowców.
ZOBACZ: Polscy kierowcy będą zarabiać w euro! Fala bankructw polskich firm?
Co jeszcze się zmieni?
Wyższe stawki dla kierowców to nie jedyna zmiana. Zostaną także zaostrzone przepisy dotyczące pauzy, liczby godzin bez wyjazdów, obowiązkowy powrót pojazdu do bazy w kraju czy wiele innych wymogów zmieniających dotychczasowe procesy logistyczne. Przykładowo, wchodzi obowiązek posiadania tachografów dla pojazdów o masie 2,5-3,5 ton z zapisem przekroczeń granic czy konieczność zabezpieczenia finansowego na każdy pojazd. Regulacje te wejdą w życie 20 maja 2022 r.