TIR, ciężarówka

i

Autor: Piotr Gajek TIR

Nowe przepisy dla kierowców. Ważne zmiany od 2 lutego!

2022-01-24 13:40

Od 2 lutego 2022 r. kierowcy realizujący przewozy na trasach międzynarodowych zarobią więcej. Będą rozliczani po stawkach krajów, w których wykonują zlecenia. To oznacza, że koszty działalności ponad 35 tys. polskich przewoźników wożących towary za granicę na pewno wzrosną. Nie pozostanie to bez wpływu na krajowy rynek transportowy.

W 2022 r. przewoźników w Polsce i za granicą czeka wiele istotnych zmian. Wszystko za sprawą pakietu mobilności, czyli zbioru regulacji, których celem jest unormowanie transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Duże kontrowersje budzi zapis dotyczący stawek dla kierowców realizujących przewozy na trasach międzynarodowych. Już od 2 lutego br. firmy transportowe będą musiały zapłacić każdemu kierowcy taką samą stawkę jaką otrzymuje kierowca kraju, na terenie którego będzie realizował przewozy.

Rozliczanie kierowców

Unijne przepisy określają, że pracownik polskiego przewoźnika realizujący transport międzynarodowy na terenie wspólnoty ma zarabiać tyle samo, co kierowca w danym kraju Unii Europejskiej. Np. jeśli jedzie z Francji do Hiszpanii, to za czas pracy w tym pierwszym kraju ma dostać co najmniej taką samą płacę minimalną, jaką dostałby francuski pracownik. Podobnie w Hiszpanii, i to ze wszystkimi dodatkami (stażowymi, za pracę w nocy itd.), które należałyby się hiszpańskiemu kierowcy.

Oznacza to nie tylko podwyżki dla pracowników, ale także wzrost kosztów – według szacunków ekspertów o blisko 20 proc. - dla przewoźników. Wpłynie to na funkcjonowanie firm transportowych, ich rentowność oraz ceny towarów. Ale to nie jedyny problem przewoźników. Większość nie rozumie sposobu wyliczania stawek za pracę w poszczególnych krajach. Ponadto z podstawy wynagrodzenia kierowców odpadnie możliwość wliczenia delegacji (ryczałt noclegowy, dieta) do wynagrodzenia za pracę za granicą. Konieczna więc będzie nie tylko zmiana sposobu rozliczania stawek, ale także bardzo dokładne ewidencjonowanie czasu pracy kierowców.

ZOBACZ: Polscy kierowcy będą zarabiać w euro! Fala bankructw polskich firm?

Jechał jak wariat! Ponad 200 km/h na liczniku. Wiózł rodzinę

Co jeszcze się zmieni?

Wyższe stawki dla kierowców to nie jedyna zmiana. Zostaną także zaostrzone przepisy dotyczące pauzy, liczby godzin bez wyjazdów, obowiązkowy powrót pojazdu do bazy w kraju czy wiele innych wymogów zmieniających dotychczasowe procesy logistyczne. Przykładowo, wchodzi obowiązek posiadania tachografów dla pojazdów o masie 2,5-3,5 ton z zapisem przekroczeń granic czy konieczność zabezpieczenia finansowego na każdy pojazd. Regulacje te wejdą w życie 20 maja 2022 r.

ZOBACZ: Nowy taryfikator mandatów 2022. Koniec taryfy ulgowej. Wysokie kary!

Sonda
Podwójne mandaty, punkty karne ważne przez dłuższy czas, cena OC zależna od liczby punktów karnych

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze