Zasada #1. Dystans
Klienci w galeriach handlowych będą podlegać tym samym zasadom, co w innych przestrzeniach publicznych. Zarządcy centrów handlowych na bieżąco będą kontrolować, czy w galerii nie gromadzą się duże grupy ludzi i reagować w razie potrzeby. Liczba klientów w sklepach i przestrzeniach gastronomicznych zostanie ograniczona. Niezależnie od powierzchni, konieczne będzie utrzymywanie dystansu przynajmniej dwóch metrów pomiędzy klientami.
Zasada #2. Dezynfekcja, maseczki i rękawiczki
Podobnie jak w pozostałych miejscach publicznych, w centrach handlowych będziemy musieli nosić maseczki zasłaniające usta i nos. Konieczna będzie również dezynfekcja rąk, którą w wielu miejscach ułatwią bezdotykowe dystrybutory. Przy wejściu do sklepu obowiązkowo założymy rękawiczki. Powierzchnie wspólne (korytarze, toalety, windy oraz klamki, poręcze, przyciski) będą objęte dodatkowymi działaniami serwisu sprzątającego. Regularnie dezynfekowane będą też przymierzalnie. Centra już zostały wyposażone w środki odkażające. Wszędzie tam, gdzie jest to technicznie możliwe pojawi się stały nawiew świeżego powietrza.
Zasada #3. Jedzenie tylko na wynos
Strefy gastronomiczne zostaną wyraźnie oddzielone od pozostałych części galerii, a liczba przebywających w nich osób będzie kontrolowana. Jedzenie będzie można zamawiać tylko na wynos. Dopiero w kolejnych etapach łagodzenia restrykcji planowane jest udostępnienie stolików, jednak zgodnie z zasadami: półtora metra odległości pomiędzy nimi i jedna osoba przy stoliku, z wyjątkiem rodzin. W centrach handlowych nadal całkowicie wyłączone z użytku pozostaną kina, kluby fitness, strefy relaksu, czy przestrzenie zabaw dla dzieci. Nie będą także roznoszone ulotki.
Obostrzenia nie budzą wątpliwości
Wszystkie z powyższych zasad zostały zgodnie przyjęte przez sektor handlowy. Powrót do sprawnego funkcjonowanie sieci handlowych po otwarciu sklepów i zapewnienie pełnego bezpieczeństwa pracownikom oraz klientom, uzależnione jest od przestrzegania tych założeń. Tylko zastosowanie wszystkich zasad pozwoli przyciągnąć klientów, gotowych na zakupy. Ważne, żeby czuli, że są chronieni i znajdują się w przyjaznym, komfortowym środowisku. Dlatego całemu sektorowi handlowemu – sieciom handlowym i właścicielom galerii zależy, by otwarcie obiektów przebiegało zgodnie z najwyższymi standardami - tłumaczy Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE