Rozkład jazdy PKP Intercity 2021/2022
Każdego dnia PKP Intercity uruchomi średnio około 400 pociągów, które będą zatrzymywać się w ponad 420 miastach i miejscowościach. W nowym rozkładzie widoczne będą kolejne efekty modernizacji kolei w Polsce – rosnący komfort podróżowania zapewniają sukcesywnie wzmacniające flotę przewoźnika nowe lub zmodernizowane pojazdy. Wśród połączeń ekonomicznych zwiększy się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Poznania, Lublina, Rzeszowa, Przemyśla, Kielc i Zielonej Góry. Systematycznie rośnie liczba pociągów kategorii IC – w nowym rozkładzie będzie ich 313, podczas gdy w poprzednim było ich 228, w sezonie 2019/20 – 203. Przez ostatnie dwa lata liczba komfortowych pociągów IC wzrosła więc o 54 proc., a liczba składów kategorii TLK spadła o 32 proc. Zakończenie modernizacji kolejnych linii kolejowych pozwala na zaproponowanie krótszych czasów przejazdu na kilku trasach.
Szybsze podróże na kolejnych trasach
Nowy rozkład jazdy przynosi skrócenie czasu podróży pociągami Express InterCity Premium (EIP) do Warszawy. Przejazd ze stacji Warszawa Centralna do Gdyni Głównej zajmie w przypadku trzech najszybszych pociągów EIP (bez postojów pomiędzy Gdańskiem a Warszawą) 2 godziny i 55 minut. Szybciej pojadą także składy ekonomiczne – kategorii IC i TLK. Najszybsze pociągi IC z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej dojadą w niecałe 3 godziny.
Polecany artykuł:
Skróci się czas przejazdu między Wrocławiem i Poznaniem z 1 godziny i 44 minut do 1 godziny i 28 minut dla najszybszego pociągu (IC Heweliusz). Szybsze staną się podróże również pomiędzy Kielcami a Warszawą, dzięki zakończeniu prac remontowych na linii nr 8 pociągi pokonają tę trasę w około 2,5 godziny. Skróci się także czas przejazdu najszybszego składu na trasie Lublin – Rzeszów. Pociąg IC Górski pokona ją w 2 godziny i 21 minut. Zakończenie prac inwestycyjnych na linii kolejowej numer 16 przyniesie skrócenie czasu podróży na ciągu Bydgoszcz – Toruń – Włocławek – Łódź. Od stycznia podróżni z Bydgoszczy dojadą do stacji Łódź Widzew najszybciej w 2 godziny i 55 minut.
Nowe pociągi i nowe możliwości podróżowania
Z 24 do 25 wzrośnie liczba codziennych połączeń pomiędzy Trójmiastem a Warszawą. Nowością na torach będzie pociąg IC Wybrzeże, który skomunikuje obydwa ośrodki w dogodnych godzinach. Z Gdyni do Warszawy wyjedzie o godzinie 08:00, a z Warszawy do Gdyni po godzinie 16:00. W weekendy na tej trasie będzie kursować nowy pociąg IC Laguna, który będzie dodatkowym połączeniem podczas weekendowych szczytów przewozowych.
Z 14 do 16 zwiększy się liczba par pociągów pomiędzy Wrocławiem a Krakowem. Na tej trasie zacznie jeździć nowy pociąg IC Boznańska, na tory wyjedzie również IC Siemiradzki relacji Wrocław – Przemyśl – Wrocław, kursujący przez Katowice, Opole, Kraków i Rzeszów. Nowy pociąg pojawi się także na trasie pomiędzy stolicą Dolnego Śląska a Warszawą - uruchomiony zostanie skład IC Łużyce relacji Warszawa – Wrocław – Zgorzelec.
Przewoźnik zaplanował również koordynację godzin kursowania pociągów pospiesznych i ekspresowych na ciągu Warszawa – Poznań. Od 12 grudnia 2021 roku pociągi ze i do stacji Poznań Główny będą odjeżdżały mniej więcej co godzinę.
W nowym rozkładzie wydłużona do Przemyśla zostanie relacja pociągu IC Wawel, kursującego do tej pory pomiędzy stolicą Niemiec a Krakowem. W ten sposób mieszkańcy Podkarpacia zyskają bezpośrednie dzienne połączenie do Berlina. Dodatkowo z Zielonej Góry, Wrocławia, Opola, Katowic, Krakowa i Rzeszowa łatwiej będzie dotrzeć do Lwowa, ponieważ IC Wawel będzie skomunikowany z nowymi pociągami łączącymi Przemyśl z miastem na zachodzie Ukrainy.
Kolejne miasta z dostępem do usług PKP Intercity
W nowym rozkładzie jazdy dostęp do usług PKP Intercity zyskają Sierpc, Rypin, Brodnica i Grudziądz. Wszystko za sprawą nowego pociągu TLK Flisak, który będzie kursować pomiędzy Katowicami a Gdynią. Tym samym mieszkańcy tych miejscowości zyskają możliwość sprawnej podróży do Trójmiasta, stolicy województwa śląskiego, jak również Częstochowy, Łodzi oraz Płocka. Uruchomienie tego pociągu oznacza przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinku Płock – Sierpc – Rypin – Brodnica, gdzie nie kursują nawet pociągi regionalne, a ostatni pociąg dalekobieżny pojechał tą trasą 25 lat temu. Na odcinek Brodnica – Grudziądz pociąg dalekobieżny powróci po 12 latach przerwy. TLK Flisak pozwoli rozwinąć ofertę dla Płocka, dla którego będzie to już drugie połączenie PKP Intercity uruchomione w tym roku.
W siatce połączeń PKP Intercity pojawią się nowe miasta z woj. podkarpackiego. Zakończenie elektryfikacji linii nr 71 pozwala na zmianę trasy składu IC Górski relacji Rzeszów – Szczecin, który będzie teraz jeździć przez Kolbuszową, Nową Dębę i Tarnobrzeg, zapewniając mieszkańcom tych miejscowości możliwość dojazdu m.in. do Lublina, Warszawy i Poznania.
Nowe możliwości dojazdu nad morze
W wakacyjne weekendy PKP Intercity uruchomi kilka nowych pociągów ułatwiających dojazd nad morze z różnych rejonów Polski. Skład IC Krakowianka połączy Kraków z Kołobrzegiem, z kolei IC Lazur pojedzie z Łodzi do Ustki przez Warszawę. Z Łodzi będzie kursować także nocny pociąg IC Słupia, który zapewni dojazd do Kołobrzegu przez stolicę. Skład IC Lednica w wakacyjne weekendy pojedzie w wydłużonej relacji do i z Wrocławia, zapewniając dodatkowe połączenie Dolnego Śląska z Trójmiastem.
Wydłużenie do Ustki relacji pociągu IC Przemyślanin, kursującego do tej pory pomiędzy Przemyślem a Słupskiem, da dodatkową możliwość codziennego, bezpośredniego dojazdu na Pomorze Środkowe mieszkańcom m.in. Przemyśla, Rzeszowa, Krakowa, Górnego Śląska, Wrocławia i Poznania.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych i zmiany w kursowaniu
Obowiązujący od 12 grudnia 2021 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Kontynuowane będą prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej.
W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace modernizacyjne na linii kolejowej numer 351. Wpłynie to na przepustowość trasy Szczecin – Krzyż – Poznań i liczbę połączeń na niej. W związku z pracami część pociągów na ciągu Poznań – Szczecin zostanie skierowanych na trasę alternatywną przez Rzepin i Zbąszynek. Prace inwestycyjne na linii kolejowej numer 358 spowodują, że przez część roku planowane jest zastąpienie składów obsługujących ciąg Poznań – Zielona Góra przez autobusy komunikacji zastępczej na części trasy, tj. odc. Zbąszynek – Zielona Góra.
Remontowana jest krakowska linia średnicowa, co wpłynie na ograniczenia w ruchu na odcinku Kraków Główny - Podłęże oraz na stacji Kraków Główny. Część składów nadal będzie pomijać stację Kraków Płaszów. Ze względu na prace inwestycyjne ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach szczególnie ważnych dla Zakopanego, czyli zimowym i wakacyjnym, a przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta. Ze względu na prace remontowe od października 2022 r. do grudnia 2022 r. nieczynna będzie także linia do Krynicy Zdroju. Zaplanowane prace remontowe na węźle czechowickim spowodują ograniczenie oferty dla Bielsko-Białej.
W momencie rozpoczęcia zaplanowanych prac modernizacyjnych na linii nr 38 na odcinku Ełk - Giżycko, pociągi między Olsztynem a Białymstokiem (IC Rybak, TLK Biebrza) kursować będą przez Szczytno i Pisz, a skład IC Mamry z Wrocławia dojedzie tylko do Giżycka.