Lockdown. Urzędy zamknięte w całym kraju! Jak załatwić sprawy urzędowe?

2020-11-03 16:25

Koronawirus w Polsce. Wszystkie urzędy administracji państwowej i samorządowej przeszły we wtorek (3.11) na pracę zdalną. Taką formę załatwiania spraw urzędowych rząd ustanowił rozporządzeniem na najbliższe dwa tygodnie - z możliwością przedłużenia.

Urzędy w Polsce zamknięte Ponieważ zgodnie z intencją wyrażoną przez samorządy i rząd, zamknięcie urzędów nie może skutkować zamrożeniem działalności gospodarczej, zdalnie można m. in:

ZOBACZ TAKŻE: Tajemnicza torba Kaczyńskiego. Wiemy, gdzie robi zakupy [ZDJĘCIA]

-zarejestrować firmę;

-uzyskać pozwolenie na budowę;

-rozstrzygane są przetargi publiczne;

-złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, paszportu i prawa jazdy;

-sprawdzić swoje punkty karne:

-odwołać się od mandatu;

-wyrejestrować lub zarejestrować samochód.

Jak odwiedzić urząd w internecie?

Aby załatwiać sprawy urzędowe online potrzebny jest profil zaufany, czyli bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internecie oraz składać podpis zaufany. Profil zaufany to podpis elektroniczny do podpisywania podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych.

Super Raport 03.11 (Goście: Grzegorz Schetyna - były szef PO, Hanna Gill-Piątek - Polska 2050 oraz dr Tomasz Karauda - lekarz oddziału chorób płuc)

Założenie profilu zaufanego załatwia się od ręki i jest bezpłatne (https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany). Można go założyć bez wychodzenia z domu, jeśli posiada się: konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich lista znajduje się na stronie profilu zaufanego); kwalifikowany podpis elektroniczny. Każda osoba, która ma profil zaufany może go użyć w usłudze internetowej podmiotu publicznego.

Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdza się swoją tożsamość w internecie oraz podpisuje się wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu możesz korzystać z setek usług online. Np. na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) można np. złożyć wniosek o dowód osobisty, uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosić urodzenie dziecka, złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej. Na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) można wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy zostało się zgłoszonym przez pracodawcę do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie indywidualnego konta ubezpieczeniowego w ZUS. Na Platformie Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) można założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce. W serwisie OBYWATEL.GOV.PL można sprawdzić swoje punkty karne, dane w Rejestrze Dowodów Osobistych, potwierdzić czy dowód został unieważniony, sprawdzić swoje dane w rejestrze PESEL.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze