Dodatek węglowy. Możesz ponownie złożyć wniosek o świadczenie
Prezydent podpisał ustawę o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych w Polsce. Dokonano także nowelizacji w przypadku ustawy o dodatku węglowym. Można zatem złożyć wniosek ponownie, jeżeli nie zrobiło się tego wcześniej lub gdy spotkało się wcześniej z odmową świadczenia. Wiele wniosków było odrzucanych ze względu na brak wpisania w wyznaczonym terminie (11.08.2022) źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Niektórzy też złożyli wniosek jako kolejne gospodarstwo domowe zamieszkujące pod stałym adresem, a reprezentowali inne gospodarstwo. Według nowych przepisów obowiązuje teraz zasada jednego dodatku na wskazany adres.
Dodatek węglowy może otrzymać ten, kto nie prowadzi osobnego gospodarstwa domowego oraz w przypadku którego rodzina mieszka w osobnym lokalu i posiada inne źródła ciepła.
Jak złożyć wniosek o dodatek węglowy? Jaki jest termin?
Termin na ponowne złożenie wniosku o dodatek węglowy to 20 listopada 2022 r. Te osoby, które wcześniej w ogóle go nie złożyły, teraz mają szansę, by z tego skorzystać i ubiegać się o świadczenie. Samo wypełnienie wniosku nie jest trudno. Na wstępie należy wpisać informację, do kogo wniosek ma być skierowany. Trzeba podać, czy będzie to burmistrz, wójt lub prezydent miasta. W kolejnym kroku podaje się imię i nazwisko, obywatelstwo PESEL, miejsce zamieszkania i numer telefonu bądź e-mail. Do wniosku musi być dołączone oświadczenie, gdzie podaje się dane członków gospodarstwa domowego i informację o źródle ogrzewania. W formularzu trzeba zaznaczyć tylko jedno główne źródło ogrzewania węglowego, które wcześniej należy zgłosić do CEEB, w przeciwnym razie wniosek będzie odrzucony. Na końcu potrzebny jest podpis w oświadczeniu dot. prawdziwości wpisanych danych.
Wniosek można złożyć w urzędzie gminy bądź miasta lub online za pośrednictwem platformy e-PUAP. Wzór wniosku dostępny jest do pobrania w sieci, a także znajduje się w gminach.