Reklamacja powinna być w formie pisemnej i zawierać m.in.: adres przewoźnika, imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby składającej reklamację, uzasadnienie reklamacji, kwotę roszczenia. Należy też dołączyć bilet na przejazd. Jeśli dostałeś wezwanie do zapłaty i chcesz się odwołać, musisz to zrobić nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania.
Jeśli wykupiłeś bilet, ale nie miałeś przy sobie dokumentu poświadczającego twoje prawo do ulgowego lub bezpłatnego przejazdu, w ciągu 7 dni możesz złożyć reklamację na piśmie i wezwanie do zapłaty zostanie umorzone (po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej i udokumentowaniu uprawnień).
Pasażerowie podróżujący pociągami ekspresowymi InterCity dodatkowo mają prawo do rekompensaty za spóźnienie pociągu w postaci bonu (do wykorzystania w ciągu roku od daty zakupu biletu) w wysokości 25 proc. ceny biletu, jeśli pociąg spóźni się od 60 do 119 min., lub 50 proc., jeżeli zwłoka wyniesie 120 min lub więcej.
Jeśli chcesz zwrócić niewykorzystany bilet, możesz to zrobić, ale kolej potrąci ci 15 proc. (pociągi Przewozów Regionalnych) lub 10 proc. (pociągi InterCity).