Ważna informacja dla osób, które wcześniej spłaciły kredyt. Firmypożyczkowe i banki powinny zwrócić im proporcjonalną część kosztów naliczonych z tytułu wcześniejszej spłaty zobowiązania finansowego. Prawo to wynika z art. 49 Ustawy o kredycie konsumenckim. Po wyroku TSUE i interwencji UOKiK, klienci 14 największych banków mogą już liczyć na proporcjonalny zwrot kosztów pozaodsetkowych za wcześniej spłacony kredyt konsumencki lub pożyczkę, zgodnie z metodą liniową. Teraz UOKiK wziął pod lupę firmy pożyczkowe. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec 18 firm pożyczkowych. W toku są kolejne 4 postępowania z zarzutem naruszania art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim oraz 5 postępowań wyjaśniających.
Prezes UOKiK wydał decyzje wobec następujących firm pożyczkowych (w kolejności alfabetycznej: Aasa Polska, Eurocent, Euroexpert, Euro Providus, Everest Finanse, Honesta Finanse, iCredit, Kredyty Partnerskie, Mikrokasa, Optima, Profi Credit Polska, Takto Finanse, Unilink Cash, Vivus Finance, Zaplo oraz Złotówka Duo, Złotówka Bis, Złotówka Three. Część z nich już wcześniej zaniechała nieprawidłowych rozliczeń, część została do tego zobligowana wskutek decyzji Prezesa Urzędu. Klienci wszystkich firm pożyczkowych mogą składać reklamacje i żądać proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji za wcześniej spłacony kredyt konsumencki lub pożyczkę z zastosowaniem metody liniowej. Zgodnie z szacunkami UOKiK, konsumenci mogą odzyskać z banków i firm pożyczkowych około 1,5 miliarda złotych z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki.
– W sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki banki i firmy pożyczkowe muszą się uczciwie rozliczyć z wszystkich pobranych opłat i prowizji. Odbyłem wiele spotkań z branżą finansową, podczas których wskazywałem, że przy obliczaniu kwoty zwrotu z kosztów pozaodsetkowych właściwa do zastosowania jest metoda liniowa. Jest ona weryfikowalna dla konsumentów, przejrzysta i sprawiedliwa. Osoby, które wcześniej spłaciły kredyt lub pożyczkę, zachęcam do składania reklamacji i żądania proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji zgodnie z metodą liniową – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Metoda liniowa polega na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania – i tę sumę instytucja powinna oddać konsumentowi.
Jak odzyskać pieniądze?
Ubiegając się o zwrot pieniędzy z tytułu wcześniejszej spłaty, możesz skorzystać z gotowego formularza zamieszczonego na stronie uokik.gov.pl i wysłać go do instytucji finansowej.
UOKiK przygotował kalkulator kredytowy, który pomoże ci wyliczyć orientacyjną kwotę do zwrotu według metody liniowej.
* Wejdź na stronę finanse.uokik.gov.pl/kalkulator i sprawdź, czy instytucja finansowa prawidłowo się z tobą rozliczyła. Przygotowany przez UOKiK kalkulator kredytowy pomoże ci wyliczyć orientacyjną kwotę do zwrotu według metody liniowej.
* Jeśli bank lub firma pożyczkowa nie zwróciła ci proporcjonalnej części opłat i prowizji, złóż reklamację. Możesz skorzystać z formularza dostępnego na stronie finanse.uokik.gov.pl/faq i wysłać go do instytucji finansowej. Ma ona na rozpatrzenie wniosku 30 dni kalendarzowych.
* O zwrot opłat za spłaconą wcześniej pożyczkę możesz ubiegać się, jeżeli zawarłeś umowę po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, czyli po 18 grudnia 2011 r. Terminy przedawnienia roszczeń wynoszą 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r., 6 lat - dla spłat dokonanych po tej dacie.