Aplikacja mObywatel. Jak pobrać, jak zainstalować? Jakie są możliwości? [PORADNIK]

i

Autor: fot. ESKA INFO

Ogromne zmiany w sprawach urzędowych. Można będzie się zameldować online

2021-07-06 15:53

Coraz więcej spraw można załatwić online. Ogromny boom na cyfryzację urzędniczych usług nastąpił podczas pandemii koronawirusa. Na tym nie koniec. Możliwość meldunku czy pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego on-line - zakłada przyjęty przez Radę Ministrów projekt noweli ustawy m.in. o dowodach osobistych. Rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie – dodano.

Meldunek przez internet

Do listy formalności, które będziemy mogli załatwić bez wychodzenia z domu dołącza m.in. możliwość zameldowania się. Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności, ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw. W praktyce oznacza to, że możliwe będzie załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie, jak przekonuje rząd "przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych".

"Zaproponowane rozwiązania przyspieszą załatwianie spraw oraz zredukują ilość papierowej dokumentacji. Wśród nowych usług on-line będzie m.in. możliwość zameldowania się czy pobrania zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego"- czytamy w komunikacie rządu.

SPRAWDŹJak założyć przez internet konto w Alior Banku

W komunikacie podkreślono, że ostatnie kilka lat "to przełomowe zmiany w zakresie usług cyfrowych".

Co możemy załatwić przez internet?

"Zainteresowanie e-usługami jest rekordowe – tylko w 2020 r. ponad 4 mln osób założyło profil zaufany, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w Internecie"- napisano.

Jak podano, obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 11 mln Polaków. Wśród nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które do tej pory rząd udostępnił obywatelom są m.in.: e-PIT, e-zwolnienia, e-recepty, zgłoszenie narodzin dziecka, dowód z warstwą elektroniczną, elektroniczne wnioski "500+" i "300+" czy pełna obsługa pomocy dla przedsiębiorców w ramach tarczy Antykryzysowej.

Wśród przyjętych przez rząd rozwiązaniach znalazła się m.in. podstawa prawna do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu obywatela w systemie teleinformatycznym. Usługi zostaną zaimplementowane w witrynie gov.pl. Do skorzystania z usług potrzebne będzie posiadanie np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym).

Przy pomocy nowych usług możliwe będzie m.in. pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z rejestru PESEL; zameldowanie oraz wymeldowanie się; zgłoszenie wyjazdu z kraju oraz powrotu; pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących danej osoby oraz jej dzieci; pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z Rejestru Dowodów Osobistych; pobranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego; pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.

Jak podano w komunikacie, nowe usługi zaczną wchodzić w życie sekwencyjnie od 3 marca 2022 r.

Debata e-Polska. Rewolucja Cyfrowa III edycja. Sprzedaż bezpośrednia
Sonda
Czy urzędnicy powinni ponosić odpowiedzialność karną za niedopełnienie obowiązków?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze