Masz do załatwiania sprawy urzędowe? Zostań w domu i zobacz, jak załatwić to przez internet

2020-03-16 15:55

Koronawirus tymczasowo zmienił nasze życie. Zgodnie z zaleceniami rządu staramy się nie ruszać z domów, ale czasem zachodzi potrzeba załatwienia sprawy w urzędzie. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca jednak aby skorzystać z możliwości, jakie daje nam internet i tłumaczy krok po kroku, jak się z tym uporać. Sprawdź, jak załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu.

Szalejący na świecie koronawirus sprawił, że firmy przechodzą w zdalny tryb pracy. Żeby zmniejszyć ryzyko zachorowania i rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2 - Ministerstwo Zdrowia apeluje, by bez potrzeby nie wychodzić z domów. Wszelakie urzędy również rezygnują z bezpośredniej obsługi klientów. Jeżeli jednak mamy pilną sprawę, nie należy martwić się na zapas. Z pomocą przychodzi nam internet i okazuje się, że wiele spraw urzędowych można załatwić online. Resort cyfryzacji podpowiada, jak to zrobić. 

ZOBACZ TEŻ: Koronawirus w Polsce. Maksymalna obniżka cen paliw na stacjach!

Po pierwsze - profil zaufany

Przede wszystkim do załatwiania spraw urzędowych przez internet potrzebujemy profilu zaufanego (PZ). Nie wiecie, co to takiego? To tzw. środek identyfikacji elektronicznej. Brzmi skomplikowanie, prawda? W praktyce to jednak bardzo proste, a co najważniejsze – bardzo pomocne.

- Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Mówiąc inaczej – profil zaufany to nasze elektroniczne dane. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźcie kiedy to było. Jeśli Wasz PZ skończył 3 lata – załóżcie nowy.

Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 5,5 miliona Polaków. Warto do nich dołączyć.

Jak założyć PZ? Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znajdziecie na stronie www.pz.gov.pl

Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie swojego PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Nie chcemy Was jednak narażać na ryzyko, dlatego - jeśli to możliwe – załóżcie profil przez bankowość elektroniczną. Jeśli nie macie konta, bądźcie cierpliwi – pracujemy nad rozwiązaniem, które umożliwi Wam założenie PZ bez konta w banku i wizyty w punkcie potwierdzającym.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet założyć profil zaufany – obejrzyj instruktaż.

Po drugie - GOV.PL

Jeśli założyliście już profil zaufany i chcecie zacząć załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod który powinniście się udać – na stronę www.GOV.pl.

- To portal, który powstał po to, by ułatwiać życie obywatelom. Znajdą tam informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Aby ułatwić wyszukiwanie pogrupowaliśmy je w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z internetu – dodaje szef MC.

A jakie e-usługi (czyli sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet) znajdziecie na GOV.PL?

Oto tylko kilka przykładów:

·         Wyślij pismo ogólne,

·        Zgłoś urodzenie dziecka,

·        Uzyskaj dowód osobisty,

·        Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK),

·        Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące,

·        Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego,

·        Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.

W kolejnych dniach krok po kroku wytłumaczymy Wam, jak z nich skorzystać.

Co ważne, każdy kto ma profil zaufany i wejdzie na GOV.pl może też zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony).

To miejsce, w którym znajdziemy nie tylko wszystkie swoje dane, dostęp do e-usług, ale i… nową skrzynkę służącą do wymiany korespondencji z urzędami. Dzięki Mój GOV, aby wysłać pismo do urzędu nie musimy wchodzić na platformę ePUAP!

- Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystanie z e-administracji nie jest trudne – przekonuje minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Warto dobrze wykorzystać czas w domu, np. załatwiając urzędowe zaległości – dodaje szef MC.

Więcej informacji na www.GOV.PL

SPRAWDŹ TAKŻE: Koronawirus kontra rezerwacje, loty i kupione bilety. Jakie mamy możliwości?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze