Jak czytamy w komunikacie, celem PFR jest przejęcie kontroli nad PESĄ, a następnie umocnienie i dalszy rozwój spółki, w szczególności jej potencjału eksportowego na europejskich rynkach.
– Przemysł kolejowy pełni szczególną rolę w tzw. Planie Morawieckiego. Inwestycja PFR w PESA Bydgoszcz to ważny krok w rozwoju tego sektora. Jesteśmy przekonani, że inwestycja ta przyniesie Polsce pozytywne efekty społeczne i gospodarcze – powiedział Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju. – Naszym celem strategicznym jest dalsza konsolidacja sektora kolejowego, zarówno w Polsce jak i za granicą, w celu budowy znaczącej na światowym rynku przemysłowej grupy, a następnie pozyskanie prywatnego partnera – dodał Paweł Borys.
PFR został zaproszony przez spółkę PESA i jej udziałowców do procesu transakcyjnego, zakładającego nabycie oraz podwyższenie udziałów w PESA w 2017 r. Udziałowcy spółki wybrali ofertę PFR, a następnie w marcu 2018 r. zawarto umowę wstępną nabycia jej udziałów. Zgody na przeprowadzenie transakcji udzielił UOKiK.
– Współpracujemy z PESA już od dwóch lat, tworząc wspólną spółkę oferującą najem taboru, dlatego jesteśmy przekonani, że potencjał przemysłowy i menadżerski spółki daje perspektywę jej długoterminowego rozwoju w Polsce i na rynkach międzynarodowych. Naszym planem jest umocnienie PESY jako lidera na rynku krajowym i dalszy rozwój eksportu. W konkurencyjnym procesie wygraliśmy z zagranicznymi oferentami branżowymi, którzy podobnie jak my dostrzegli wartość i potencjał PESA. Potwierdza to też, że PFR jest postrzegany jako wiarygodny i pożądany partner inwestycyjny – powiedział Marcin Piasecki, wiceprezes zarządu PFR ds. inwestycyjnych.
PRF poinformował, że inwestycja w PESA Bydgoszcz pociąga za sobą zmianę strategii rynkowej spółki. PESA planuje zoptymalizować produkcję poprzez podniesienie standardów zarządzania oraz kontroli jakości, a także wytwarzać dłuższe serie. Będzie selektywnie podchodzić do wyboru nowych kontraktów. Nowa strategia zakłada intensyfikację rozwoju na rynkach zagranicznych, takich jak m.in.: Włochy, Niemcy, Czechy czy Rumunia. Planowana jest także dywersyfikacja oferty produktowej w obszarze taboru kolejowego, tramwajowego oraz serwisu.
– PESA to firma o ponad 160-letniej tradycji. Ostatnie 20 lat to przeobrażenie firmy z ZNTK
w nowoczesnego producenta pojazdów szynowych. Dzięki wysiłkowi i kompetencjom pracowników spółki udało się nam zdobyć silną pozycję na rynku krajowym, a także skutecznie konkurować na rynku europejskim. Teraz PESA potrzebuje nowego otwarcia z silnym finansowo inwestorem, zdolnym zapewnić dalszy rozwój spółki. To ważny dzień i jestem przekonany, że zarówno my, dotychczasowi udziałowcy, jak i pracownicy możemy ze spokojem patrzeć w przyszłość” – powiedział Zygfryd Żurawski, prezes Pesa Holding, przedstawiciel udziałowców.
Źródło: PFR