W piątek 13 września świat obiegła wiadomość, że Cinven, Permira i Mid Europa Partners przejęły Grupę Allegro, do którego należy najbardziej popularna platforma sprzedażowa w Polsce, allegro.pl. Fundusze private equity nabyły akcje Allegro za 3,25 mld dolarów. Sprzedaży dokonał Naspers, południowoafrykański koncern mediowy, który kupił spółkę 8 lat temu za 1,2 mld dolarów.
Wiadomość o transakcji zaskoczyła rynek z dwóch powodów. Po pierwsze, platforma została przejęta za bardzo wysoką kwotę sięgającą 12,76 mld zł. (Według ekspertów Bankiera, gdyby spółka była notowana na GPW, trafiłaby do indeksu 20 najlepiej notowanych spółek na warszawskim parkiecie, WIG20.) Po drugie, analitycy spodziewali się, że w platformę zainwestuje firma z branży sprzedażowo-technologicznej, np. Alibaba.
Zobacz także: Allegro zostało sprzedane za prawie 13 mld zł!
Allegro powstało w 1999 r. w Poznaniu z inicjatywy spółki Surf Stop Shop. Markę wymyślił Tomasz Dudziak – programista i współtwórca serwisu. W 2000 r. serwis aukcyjny został sprzedany brytyjskiej spółce QXL.com PLC za sumę 75 tys. złotych. W 2008 r. znalazł się kolejny nabywca – Naspers. W wyniku konsolidacji w 2011 r. w portfolio Naspersa znalazły się kolejne spółki, m.in. należący obecnie do Pulsu Biznesu Bankier. Nowi właściciele Allegro zainwestowali również w takie marki, jak Żabka, Polskie Koleje Linowe, LuxMed i Aster.
Przeczytaj również: Allegro na sprzedaż? Inwestor z Chin jest zainteresowany zakupem
Dzisiaj Allegro posiada 20 mln zarejestrowanych użytkowników, z czego 18 mln korzysta z serwisu regularnie, przynajmniej raz na miesiąc. Za pośrednictwem platformy zawieranych jest 14 mln transakcji miesięcznie. Według nieoficjalnych szacunków wartość rocznej sprzedaży na Allegro może sięgać nawet 13 mld zł rocznie, a roczne zyski spółki są w stanie przekraczać 600 mln złotych.
Początkowo Allegro było typowym serwisem aukcyjnym, dzisiaj jest najbardziej popularną platformą sprzedażową w Polsce. Przedmioty na sprzedaż wystawiają tutaj przede wszystkim podmioty gospodarcze, a nie osoby indywidualne. Na razie serwis wiedzie prym na naszym rynku e-commerce, jednak sytuacja mogłaby ulec zmianie, gdyby do Polski wszedł Amazon. Już teraz światowy gigant dysponuje centrami dystrybucyjnymi na terenie naszego kraju, chociaż oficjalnej premiery w tej szerokości geograficznej nie zapowiada. W ostatnich latach główną konkurencją dla Allegro stały się takie serwisy, jak chiński Ali Express czy eBay.
Źródła: Rzeczpospolita (17 października), bankier.pl, money.pl, natemat.pl, 100najbogatszychpolakow.forbes.pl