Sprzedaż piwa systematycznie spada. Wersja bezalkoholowa systematycznie rośnie
Redakcja zauważa, że od pięciu lat sprzedaż piwa w Polsce systematycznie maleje. Zeszły rok przyniósł rekordowo słabe wyniki, a spadki objęły niemal każdy segment rynku.
Powodem tego stanu rzeczy są m.in. rosnące koszty produkcji, wyższa akcyza oraz inflacja. Branża - jak wskazano - musi ponadto stawić czoła nowym regulacjom, takim jak wprowadzenie systemu kaucyjnego. "Zmieniają się również nawyki konsumentów. Spada spożycie piwa, a struktura sprzedaży konsekwentnie przesuwa się w stronę piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych. W przeciwieństwie do piw z procentami ta kategoria notuje regularny wzrost — w 2023 r. sięgnął 16 proc." – podaje gazeta.
Dominują piwa 0,0 procent. Konsumenci chcą smaku piwa jednak bez szkód zdrowotnych
"Ważnym trendem na rynku piwa w ostatnich latach jest pojawienie się i poszerzanie obecności na półce przez piwa bezalkoholowe, wśród których dominują piwa 0,0 procent. Jest to odpowiedź na oczekiwania konsumentów, którzy z różnych powodów ograniczają spożycie alkoholu lub całkiem z niego rezygnują, natomiast nadal mają ochotę na spożywanie piwa ze względu np. na jego smak lub inne walory" – powiedział "PB" Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
W artykule zaznaczono, że "część konsumentów mniej wrażliwych na ceny" coraz częściej wybiera droższe piwa rzemieślnicze. Te już od jakiegoś czasu przestają być rynkową niszą z marginalnym udziałem w sprzedaży.