PKP Intercity pojedzie 320 km/h! W grudniu ważna decyzja

Jeszcze w grudniu PKP Intercity planuje ogłosić postępowanie na dostawę 26 szybkich pociągów, które zrewolucjonizują system Kolei Dużych Prędkości (KDP). Pociągi osiągną zawrotną prędkość 320 km/h, co znacząco skróci czas podróży między miastami. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiada, że dzięki inwestycji, podróż między Warszawą a Krakowem skróci się do niespełna 2 godzin już w 2027 roku.

Peron na stacji kolejowej z pociągiem stojącym przy torze. Widać fragmenty zadaszenia, sieć trakcyjną oraz ludzi czekających lub przechodzących. Inwestycje w kolej to temat na Super Biznes.

i

Autor: Jakub Sadkowski Peron na stacji kolejowej z pociągiem stojącym przy torze. Widać fragmenty zadaszenia, sieć trakcyjną oraz ludzi czekających lub przechodzących. Inwestycje w kolej to temat na Super Biznes.
  • PKP Intercity planuje zakup 26 szybkich pociągów, zdolnych do osiągania prędkości 320 km/h, które obsłużą system Kolei Dużych Prędkości (KDP) znany jako „Y”.
  • System KDP połączy Warszawę (przez CPK) z Wrocławiem i Poznaniem, znacząco skracając czas podróży między tymi miastami.
  • Od grudnia 2027 roku Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) ma umożliwić jazdę z prędkością 250 km/h, co skróci podróż z Warszawy do Krakowa do niecałych dwóch godzin.
  • Wzrost prędkości na CMK będzie możliwy dzięki cyfrowej łączności GSM-R i wdrożeniu systemu bezpieczeństwa ETCS poziomu 2.

PKP Intercity szykuje się do rewolucyjnej zmiany na polskiej kolei. Spółka planuje w grudniu ogłosić postępowanie na dostawę 26 szybkich pociągów, które obsłużą system Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jak poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 320 km/h.

PKP Intercity w grudniu ogłosi dialog konkurencyjny na szybkie pociągi. Rada nadzorcza już podjęła decyzję - powiedział Malepszak.Koleje Dużych Prędkości – "Y" dla Polski. System KDP, znany również jako „Y”, ma połączyć Warszawę przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z Wrocławiem i Poznaniem przez Sieradz. Inwestycja ta ma na celu skrócenie czasu podróży między tymi kluczowymi miastami w Polsce.

Piotr Malepszak wyjaśnił, że wprowadzenie pociągów osiągających prędkość 320 km/h jest kluczowe dla efektywności systemu KDP. Niższa prędkość maksymalna, np. 250 km/h, nie przyniosłaby tak znaczącego skrócenia czasu przejazdu.

PKP Intercity – lider na polskim rynku

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, zapewniający połączenia między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju i za granicą. W ubiegłym roku pociągi PKP Intercity przewiozły aż 78,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 15 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i aż 33 proc. w stosunku do roku 2022.

Firma oferuje podróże w czterech kategoriach pociągów:

  • Twoje Linie Kolejowe (TLK),
  • InterCity (IC) - połączenia ekonomiczne,
  • Express InterCity (EIC),
  • Express InterCity Premium (EIP) (obsługiwane przez Pendolino) - połączenia ekspresowe

PKP Intercity szacuje, że w tym roku liczba przewiezionych pasażerów wzrośnie do 88 mln, a w 2030 roku osiągnie poziom 110 mln.

Wiceminister Piotr Malepszak poinformował również, że pociągi będą mogły kursować po Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z prędkością 250 km/h od grudnia 2027 roku. Ma to znacząco skrócić czas przejazdu między Warszawą a Krakowem do niecałych dwóch godzin.

- Staramy się, żeby grudzień 2027 roku był tym momentem, kiedy wdrożymy wyższą prędkość tę docelową na Centralnej Magistrali Kolejowej - powiedział Malepszak, odpowiadając na pytanie o termin wprowadzenia prędkości 250 km/h na CMK.

Kluczowym elementem umożliwiającym zwiększenie prędkości jest montaż cyfrowej łączności GSM-R, która pozwala na wdrożenie systemu bezpieczeństwa ETCS poziomu 2. - To jest warunek konieczny, żeby na Centralnej Magistrali Kolejowej podnieść prędkość, która dzisiaj praktycznie na całej trasie jest obniżona do 160 km/h - stwierdził Malepszak. Podniesienie prędkości na CMK pozwoli skrócić czas przejazdu między Warszawą Centralną a Krakowem Głównym do 1 godz. 52 min. Obecnie pociągi Pendolino pokonują tę trasę w około pół godziny dłużej. Przebudowę CMK realizują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Centralna Magistrala Kolejowa – kręgosłup polskiej kolei

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego oraz śląskiego.

PKP PLK to spółka Skarbu Państwa, która zarządza państwową siecią linii kolejowych w Polsce. Odpowiada za zarządzanie ruchem pociągów, układanie rozkładów jazdy dla przewoźników pasażerskich i towarowych, a także za utrzymanie infrastruktury kolejowej. Na koniec ubiegłego roku spółka zarządzała prawie 19 tys. km linii kolejowych.    

NIE POLSKIE, A NIEMIECKIE POCIĄGI POPROWADZĄ DO CPK? PO CO NAM 320km/h?! | RISERCZ
Super Biznes SE Google News
QUIZ PRL. Dekrety i plany – gospodarka PRL w pigułce
Pytanie 1 z 15
Jakie przedsiębiorstwa dominowały w gospodarce PRL?
QUIZ PRL: „Dekrety i plany – gospodarka PRL w pigułce”

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki