Najlepsze półrocze od 7 lat
PKP Intercity zamknęło ubiegły rok liczbą 38,5 mln obsłużonych podróżnych. W tym roku wciąż pozostaje na ścieżce dynamicznego wzrostu. Spółka odnotowała właśnie najlepsze pierwsze półrocze od 2010 roku. Od stycznia do czerwca bieżącego roku pociągami przewoźnika podróżowało 20,3 mln osób, generując 15% wzrost w stosunku do analogicznego okresu w 2016 roku.
Zobacz również: PKP Intercity wprowadza ogromną obniżkę cen biletów! Taniej nawet o 55 proc.
Wyniki osiągnięte w pierwszym półroczu napawają optymizmem. Ponad 3,8 mln osób przewiezionych w czerwcu to dobra prognoza na udany sezon wakacyjny i drugą połowę roku. Mam nadzieję, że 2017 roku zakończymy wynikiem 39,2 milionów pasażerów - mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Praca eksploatacyjna od stycznia do czerwca br. wyniosła blisko 29 mln pociągokilometrów. To rezultat zbliżony do porównywanego okresu w 2016 roku. Dobre wyniki przewozowe nie są zatem efektem uruchamiania nowych pociągów, ale zwiększonego zainteresowania usługami PKP Intercity - dodaje Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
W pierwszym półroczu 2017 roku najwięcej pasażerów (16,7 mln) podróżowało na pokładach składów ekonomicznych (IC i TLK). Z segmentu pociągów ekspresowych (EIP i EIC) skorzystało blisko 3,2 mln osób a z przejazdów pociągami międzynarodowymi ponad 0,4 mln klientów.
Podróżni w ciągu ostatnich sześciu miesięcy najchętniej wybierali przejazdy na trasach z Krakowa, Trójmiasta czy Katowic do Warszawy. Największe wzrosty zanotowano w relacjach z Krakowa do Przemyśla (+73 proc.), z Białegostoku do Warszawy (+63 proc.) i z Olsztyna do stolicy (+43 proc.). Od stycznia do czerwca br. z usług PKP Intercity skorzystało o 40 proc. więcej rodzin, 24 proc. seniorów i 12 proc. studentów niż w tym samym czasie rok wcześniej.
Sprzedaż biletów online cieszy się coraz większym zainteresowaniem podróżnych. Choć nadal głównym kanałem sprzedaży są kasy na dworcach (50 %) to liczba podróżnych, którzy kupują bilety przez internet systematycznie rośnie. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 r. tę formę zakupu wybrało 41% pasażerów PKP Intercity. Najczęściej transakcje dotyczą przejazdów pociągami kategorii InterCity i Twoje Linie Kolejowe.
Nowe remonty
PKP Intercity konsekwentnie realizuje przyjętą strategię taborową na lata 2016-2020, na którą przeznaczy około 2,5 mld złotych. Plan inwestycyjny zakłada modernizację 455 wagonów oraz zakup 55 nowych. Dodatkowo przewoźnik zamierza kupić 40 lokomotyw - 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji będzie przystosowanych do prędkości minimum 160 km/h.
Czytaj koniecznie: PKP Intercity jedzie na Węgry. Nowa oferta BUDAPEST SPECJAL
Przewoźnik rozstrzygnął już postępowania na modernizację łącznie 71 wagonów. Dodatkowo spółka ogłosiła m.in. dialog techniczny przed zakupem lekkich lokomotyw manewrowych, przetarg na dostawę 55 wagonów i modernizację 355. Ruszył również nowy projekt wielofunkcyjnych wagonów COMBO o podwyższonym standardzie podróżowania. W pierwszym półroczu 2017 r. w ramach napraw rewizyjnych na czwartym poziomie utrzymania PKP Intercity wyremontowało 227 wagonów i 33 lokomotyw oraz zmodernizowało na piątym poziomie utrzymania 13 wagonów i 3 lokomotywy.
Niestety, druga połowa 2017 r. może nie być tak udana dla PKP Intercity pod względem dynamiki, jak pierwsza. A to za sprawą prac remontowych na kluczowych odcinkach tras pociągów dalekobieżnych (Warszawa-Poznań, Warszawa - Lublin, kończone 10 sierpnia miesięczne wyłącznie CMK w połączeniu Warszawa - Kraków/Katowice/Wrocław). Wiąże się to z wydłużeniem czasu przejazdów (o około godzinę) i wprowadzeniem także, bardzo niewygodnej, formy komunikacji zastępczej (autobusowej).
Źródło: PKP Intercity