Na czym polega oszustwo „na prawnika”. Oferują pomoc w uzyskaniu odszkodowania
- Skontaktowaliśmy się z kancelarią, pod którą podszywają się oszuści. Właściciele potwierdzili, że oszuści wykorzystali nazwę ich biura (…) Krakowska Izba Adwokacka ostrzegła adwokatów przed działalnością oszustów, którzy podszywają się pod kancelarie prawne (…) kancelaria, pod którą podszywają się oszuści, została zalana telefonami od pokrzywdzonych - zdarza się nawet kilkanaście połączeń dziennie. Z relacji tych osób wynika, że wpłacali oszustom zaliczkę w wysokości od 1 do 4 tys. dol. – podaje serwis money.pl.
Miliardowe straty z powodu oszustw, ponura statystyka mocno w górę
Według ustaleń Ayden sektor detaliczny w ubiegłym roku stracił 87 mld zł, a jedna na trzy firmy (30 proc.) padła ofiarą oszustów lub hakerów. Autorzy szacują, że średnia kwota strat na jedno przedsiębiorstwo wynosi ponad 8,3 mld zł. Zaznaczono, że skutki tych oszustw odczuwają także konsumenci. Średnia kwota strat polskiego konsumenta na osobę to 1,8 tys. zł (wzrost o 169 proc. rok do roku).
Jak wskazano, 21 proc. konsumentów chciałoby finalizować transakcje kilkoma kliknięciami, przy tym podając jak najmniej informacji. Taka sama grupa woli robić zakupy u kilku sprzedawców lub korzystać z ograniczonej liczby metod płatności. Za dwuetapową weryfikacją tożsamości opowiada się 15 proc. badanych. "W efekcie 40 proc. polskich przedsiębiorstw przyznaje, że silne uwierzytelnianie klienta i PSD2 (unijna dyrektywa dot. usług płatniczych) obniżyły ich współczynnik konwersji" – ocenił cytowany w badaniu Jakub Czerwiński, VP CEE w Ayden.
Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. na grupie 38 tys. konsumentów oraz 13 tys. przedsiębiorstw handlowych z 26 krajów na całym świecie.