Kara dla Biedronki
Sąd potwierdził decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie kary wymierzonej spółce Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka. Kara jest w wysokości 506 mln zł. Urząd poinformował, że spółka nie miała prawa uzyskiwać od dostawców produktów nieumówionych wcześniej rabatów. W komunikacie zamieszczonym na platformie X UOKiK podaje, że "wyrok to bardzo ważny sygnał dla rynku, zwłaszcza największych przedsiębiorców. Sieci handlowe powinny płacić dostawcom za produkty taką cenę, na jaką się umówiły". Urząd podkreśla, że w ustnym uzasadnieniu sąd podkreślił przewagę sieci Biedronka nad dostawcami. "Podzielił również stanowisko UOKiK, że sieć ma obowiązek wykonywania zawartych umów i powstrzymania się od jednostronnych zmian ceny" - poinformował UOKiK. Podkreślił, że decyzja nie jest prawomocna i Jeronimo Martins (właściciel Biedronki) przysługuje apelacja.
Za co pół miliarda kary dla Biedronki
Kara dotyczy sprawy sprzed czterech lat, kiedy to kontrahenci dostarczający towary do sklepów Biedronka byli informowani o konieczności udzielenia rabatu dopiero na koniec okresu rozliczeniowego, po zrealizowaniu dostaw. Jak wyjaśniał UOKiK, w takiej sytuacji zawierając umowę, nie wiedzieli, ile zarobią, ponieważ w każdej chwili właściciel Biedronki mógł zażądać pomniejszenia wynagrodzenia, poprzez przyznanie dodatkowego rabatu w sobie tylko znanej wysokości. W przypadku braku dokonania korekt wcześniejszych faktur z uwzględnieniem tego rabatu dostawcy groziła kara finansowa. Według UOKiK ze względu na siłę rynkową Biedronki dostawcy godzili się na niekorzystne dla nich warunki, obawiając się, iż zakończenie współpracy mogłoby oznaczać jeszcze większe straty finansowe.
Jeronimo Martins Polska S.A. – przedsiębiorstwo z siedzibą w Kostrzynie będące właścicielem sieci sklepów „Biedronka” – największej sieci detalicznej w Polsce, mającym 3031 sklepów w ponad 1100 miejscowościach.