Kara dla Biedronki
Sąd potwierdził decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie kary wymierzonej spółce Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka. Kara jest w wysokości 506 mln zł. Urząd poinformował, że spółka nie miała prawa uzyskiwać od dostawców produktów nieumówionych wcześniej rabatów. W komunikacie zamieszczonym na platformie X UOKiK podaje, że "wyrok to bardzo ważny sygnał dla rynku, zwłaszcza największych przedsiębiorców. Sieci handlowe powinny płacić dostawcom za produkty taką cenę, na jaką się umówiły". Urząd podkreśla, że w ustnym uzasadnieniu sąd podkreślił przewagę sieci Biedronka nad dostawcami. "Podzielił również stanowisko UOKiK, że sieć ma obowiązek wykonywania zawartych umów i powstrzymania się od jednostronnych zmian ceny" - poinformował UOKiK. Podkreślił, że decyzja nie jest prawomocna i Jeronimo Martins (właściciel Biedronki) przysługuje apelacja.
Za co pół miliarda kary dla Biedronki
Kara dotyczy sprawy sprzed czterech lat, kiedy to kontrahenci dostarczający towary do sklepów Biedronka byli informowani o konieczności udzielenia rabatu dopiero na koniec okresu rozliczeniowego, po zrealizowaniu dostaw. Jak wyjaśniał UOKiK, w takiej sytuacji zawierając umowę, nie wiedzieli, ile zarobią, ponieważ w każdej chwili właściciel Biedronki mógł zażądać pomniejszenia wynagrodzenia, poprzez przyznanie dodatkowego rabatu w sobie tylko znanej wysokości. W przypadku braku dokonania korekt wcześniejszych faktur z uwzględnieniem tego rabatu dostawcy groziła kara finansowa. Według UOKiK ze względu na siłę rynkową Biedronki dostawcy godzili się na niekorzystne dla nich warunki, obawiając się, iż zakończenie współpracy mogłoby oznaczać jeszcze większe straty finansowe.
Jeronimo Martins Polska S.A. – przedsiębiorstwo z siedzibą w Kostrzynie będące właścicielem sieci sklepów „Biedronka” – największej sieci detalicznej w Polsce, mającym 3031 sklepów w ponad 1100 miejscowościach.
Poniżej publikujemy treść oświadczenia firmy Jeronimo Martins Polska.
Partnerskie relacje z polskimi dostawcami budujemy od blisko 30 lat i są one budowane długoterminowo na fundamencie transparentności i uczciwości. Negocjacje cen mają na celu przyniesienie korzyści polskim konsumentom, pozwalając zaoferować razem z naszymi partnerami najwyższą jakość produktów w najniższych na rynku cenach. Jeśli chodzi o wyrok sądu, to wbrew pojawiającym się informacjom, w tym ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sąd wskazał na daleko idące wady decyzji nakładającej karę na Jeronimo Martins Polska. Co więcej, sąd wskazał także na brak zasadności traktowania wszystkich dostawców według tych samych kryteriów. W konsekwencji sąd uznał w znacznej części stanowisko JMP, zmieniając decyzję Prezesa UOKiK i oddalając karę w części obejmującej 220 mln złotych.
Wyłącznie w zakresie 7 dostawców z 214 z grupy owoce i warzywa sąd, w naszej ocenie niezasadnie, ocenił posiadanie przewagi kontraktowej przez Spółkę i to tylko dlatego, że zakres udzielonych rabatów był wyższy niż wobec pozostałych dostawców.