Polacy mówią "nie" opłacie audiowizualnej

2016-04-25 16:19

Sześciu na dziesięciu Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu opłaty audiowizualnej – wynika z badania przeprowadzonego przez CBOS. Pomysł rządu PiS popiera 35 proc. ankietowanych.

Zgodnie z projektem tzw. dużej ustawy medialnej od przyszłego roku dotychczasowy abonament radiowo-telewizyjny zastąpi tzw. nowa opłata audiowizualna. Ma być  obowiązkowa dla prawie wszystkich gospodarstw domowych (wśród zwolnionych z opłaty znalazłyby się np. osoby po 75 roku życia), niezależnie od tego, czy posiadają radio lub telewizor.

Kwota 15 zł miesięcznie ma być dopisaywana do rachunku za energię elektryczną, co ułatwi jej ściąganie.

Z badania CBOS wynika, że przeciwnych temu pomysłowi jest 60 proc. Polaków (35 proc. zdecydowanie przeciwnych, 25 proc. - raczej przeciwnych). Przychylne zmianie projektowanej przez rząd PiS jest 35 proc, badanych (14 proc. zdecydowanie popiera, 21 – raczej popiera).

Zobacz także:Nie masz internetu i TV? I tak zapłacisz 180 zł opłaty audiowizualnej

Podczas badania CBOS pytał respondentów nie tylko o nową opłatę audiowizualną, ale  również generalny stosunek do sposobu finansownaia mediów publicznych. Okazuje się, że 60 proc. z nas  chce, by media publiczne były finansowane z budżetu państwa, a 30 proc. opowiada się za utrzymywaniem ich z abonamentu lub innej opłaty wnoszonej bezpośrednio przez obywateli. 

CBOS pytał także respondentów o ich podejscie do finansowania mediów publicznych z reklam. Pozyskiwanie przez media, finansowane ze środków publicznych, pieniędzy z emisji reklam akceptuje dwie trzecie Polaków (67 proc.), co czwarty badany (24 proc.) uważa, że nie powinny mieć one takiej możliwości.

Czytaj również: Wiceminister kultury zapewnia: nie będziemy wyłączać prądu za brak abonamentu

CBOS podało, że 52 proc. badanych Polaków deklaruje, że płaci abonament. Nie robi tego 39 proc. ankietowanych. Pozostali respondenci nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi w tej sprawie.  - Deklaracje znacznie zawyżają rzeczywistą skalę płacenia abonamentu RTV. Respondenci, mając świadomość istnienia takiego obowiązku, niechętnie przyznają się do łamania przepisów - ocenili autorzy badania.

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" CBOS przeprowadził w dniach 31 marca-7 kwietnia br. na próbie 1104 dorosłych mieszkańców Polski.

Źródło: CBOS/PAP, oprac. MK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze