Za nami już trzecia edycja egzaminu z finansów przeprowadzonego w ramach badania „Wiedza finansowa Polaków” realizowanego na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org. Niestety, tegoroczne wyniki wskazują, że edukacja finansowa Polaków jest na coraz niższym poziomie. W porównaniu do badań z 2018 roku ocena własnej wiedzy okazała się słabsza i wróciła do poziomu z 2017 roku. Egzaminowani uzyskali średnio 13,33 poprawnych odpowiedzi na 27 pytań.
Zobacz również: Pensja na start 5 tysięcy złotych, a po awansie dwa razy więcej! Kto tyle zarabia?
Większość badanych (aż 80 proc.) dobrze ocenia swoje kompetencje w dziedzinie gospodarowania budżetem domowym. Dobre wyniki osiągnęły również płatności bezgotówkowe i płatności w internecie, 73 proc, ankietowanych uważa, że ma dużą lub średnią wiedzą w tym zakresie. Gorzej jest w przypadku wiedzy o prowadzeniu własnej firmy, jedynie 5 proc. Polaków deklaruje taką umiejętność, ponad połowa badanych przyznała się natomiast do bezradności kwestiach związanymi z podatkami, wychodzeniem z długów, ubezpieczeniami, korzystaniem z kredytów i pożyczek, czy inwestowaniem pieniędzy.
– Z odpowiedzi Polaków wynika, że praktycznie podchodzą do wiedzy finansowej. Najważniejsze jest dla nich zarządzanie domowym budżetem, czyli sprawa, który dotyka bezpośrednio każdego z nas. Można wyciągnąć z badań wniosek, że ogólna wiedza ekonomiczna, która nie jest przydatna na co dzień, jest spychana przez rodaków na drugi plan w hierarchii ważności. Zapotrzebowanie na wiedzę na temat funkcjonowania systemu emerytalnego i wychodzenia z długów, zanotowały wyraźny spadek – mówi Agnieszka Szczepanik, dyrektor ds. edukacji w Wonga Polska, która odpowiada za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org.
Czytaj także: Marek Kuchciński wciąż korzysta z przywilejów! Za wszystko płaci Sejm
Wyniki przeprowadzonego testu wskazują, że ponad 50 proc. egzaminowanych nie potrafi znaleźć najkorzystniejszej oferty pożyczki, a 61 proc. nie wie, co to jest okres bezodsetkowy. Nie znamy również także swoich praw – aż 55 proc. z nas nie zdaje sobie sprawy, że w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku kredytowego, mamy prawo dowiedzieć się, jaka była tego przyczyna. Nie najlepiej wygląda również nasza wiedza o inflacji. Ponad 50 proc. badanych nie rozumie, że ze względu na inflację wartość pieniądza na nieoprocentowanym koncie spada.