Czasami mamy niewiele czasu na to, aby spędzać czas w kolejkach i chodzić po sklepach, dlatego wybieramy kupowanie przez Internet. To doskonała metoda na oszczędność czasu i porównanie wielu produktów. Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego podkreślili, że Polska stopniowo zmniejsza dystans do innych krajów UE, jeśli chodzi o korzystanie z handlu internetowego.
W Lidlu od dzisiaj kupisz karpia! Sprawdź, za ile
Aż 47,8 proc. internautów w naszym kraju korzysta z możliwości zakupów przez Internet. Średnia unijna wynosi 59,5 proc. "Wartość i zasięg rynku e-commerce w naszym kraju rośnie dynamicznie. W ciągu trzech lat odsetek korzystających z tej formy zakupów wzrósł o 11 pkt. proc., to jedna z czołowych pozycji w UE" - czytamy w ostatnim wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE". Okazuje się też, że Black Friday rozruszał Polaków. Duże znaczenie mają bowiem sezonowe promocje, w tym roku w tzw. Czarny Piątek wartość zamówień w naszym kraju była dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej.
Co więcej, raport pokazał, że Polacy mogą pochwalić się dobrą znajomością zakupowych przepisów. Aż 49 proc. respondentów miało wiedzę na temat korzystania z gwarancji czy możliwości odesłania zakupionego przez Internet produktu bez podania przyczyny. Jak podaje PIE, w tej kwestii Polska wypadała dużo lepiej niż przeciętna na tle innych krajów Unii Europejskiej.
Jak często jesteśmy zawiedzeni zakupami w sieci? Według PIE, 31 proc. respondentów spotkało się z nieuczciwymi praktykami handlowymi, to o 9 pkt. proc. więcej niż wynosi średnia unijna. Jeżeli chodzi o całościowe zestawienie Unii Europejskiej, w którym wzięto pod uwagę trzy filary tj. zaufanie i wiedzę, przestrzeganie norm i egzekwowanie przepisów oraz mechanizmy rozwiązywania sporów i skarg, to nasz kraj uplasował się na 23. miejscu wśród krajów Wspólnoty Europejskiej.
Podwyżki cen prądu. Nie wszystkich będzie na nie stać
Kupujemy online, bo to wygodne. Powinniśmy jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności. Należy pamiętać, iż zakupy w sieci najlepiej dokonywać w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy kupujący powinien sprawdzić, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje.