
Fake newsy o lasach w Polsce – skąd się biorą?
Jak pokazało badanie PBS, aż 40% ankietowanych nie wie lub nie wierzy, że za każde wycięte drzewo sadzi się co najmniej kilka nowych. Niestety główne źródła wiedzy Polaków o lasach to rozmowy ze znajomymi (39%) i media społecznościowe (35%) – a właśnie tam najłatwiej o fake newsy.
Z badania wynika także, że wiedza na temat lasów jest w Polsce na bardzo niskim poziomie. Najbardziej jaskrawym przykładem jest ten, że choć 97% respondentów zgadza się, że drewno jest bardziej ekologiczne od plastiku, to jednocześnie aż 21 % sądzi, że by je pozyskać, wycinanie drzew nie jest konieczne.
Zgodnie z ustawą o lasach, w każdym miejscu skąd pozyskano drewno, w ciągu pięciu lat musi pojawić się młode pokolenia lasu. Zwykle następuje to dużo wcześniej. Leśnicy sadzą rocznie setki milionów drzew, a także wspierają proces naturalnego odnawiania się lasu, poprzez nasiona sąsiednich drzew.
Lasy rosną, ale mit o ich znikaniu trwa
Według Lasów Państwowych, po II wojnie światowej lasy zajmowały 21% powierzchni Polski, dziś to niemal 30%. Tylko w ostatnich 25 latach ich areał powiększył się o pół miliona hektarów. Mimo to aż 70% Polaków jest pewnych, że lasów ubywa.
Skala mitów, fakenewsów i dezinformacji na temat polskich lasów i przyrody jest zatrważająca. Narracja budowana wokół lasów i leśników, przedstawiająca nas jako działających na szkodę przyrody, zrobiła wiele złego. Najwyższy czas powiedzieć „stop” tej dezinformacji. To leśnicy dbają o polskie lasy. Dzięki temu jest ich coraz więcej i należą one do najbardziej zasobnych w Europie - mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych
Nowa kampania Lasów Państwowych – weryfikacja mitów
By przeciwdziałać dezinformacji, Lasy Państwowe działają razem z Instytutem Dyskursu i Dialogu, naukowcami i dziennikarzami. W ramach kampanii „W gąszczu informacji. Nie błądź. Sprawdzaj” specjaliści sprawdzą najpopularniejsze twierdzenia o gospodarce leśnej, klimacie i przyrodzie.
„To mocne, emocjonalne komunikaty destabilizują zaufanie i budują złe stereotypy. Chcemy to zatrzymać” – tłumaczy Filip Gołębiewski z INDID.
Każdy może zgłosić własne mity przez ankietę na stronie www.wgaszczuinformacji.pl.
Jak podkreśla Olga Buczyńska z Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, kampania ma pokazać fakty i oddzielić je od mitów, a podcast „W gąszczu informacji” ma pomóc w walce z dezinformacją.