Bożonarodzeniowy budżet we wszystkich przebadanych krajach będzie wynosił średnio 408 euro – najwięcej na świąteczne wydatki przeznaczą Duńczycy, Hiszpanie i Włosi. Takie wnioski wynikają z raportu z dziewiętnastej edycji badania „Zakupy Świąteczne 2016" przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.
Zobacz również: Zwrot towaru. Wszystko, co musisz wiedzieć o reklamacji i rekojmi
Jakimi prezentami zamierzamy obdarować naszych najbliższych? Okazuje się, że będą to przede wszystkim kosmetyki i perfumy, słodycze oraz książki. - Nowością w zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych upominków w Polsce jest odzież sportowa, która zanotowała awans aż o jedenaście miejsc, co może być spowodowane rosnącą aktywnością fizyczną Polaków. Rośnie popularność gotówki, która zajęła czwartą pozycję w rankingu - informuje Mariusz Chmurzyński, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.
Nastolatkom najczęściej kupujemy pod choinkę słodycze i coraz częściej odzież sportową. Maleje zainteresowanie płytami CD (schyłkowa technologia z punktu widzenia nastolatków). Natomiast na prezenty dla najmłodszych nadal najchętniej kupujemy zabawki konstrukcyjne (klocki), książki oraz zabawki kreatywne i artystyczne.
Prezenty coraz częściej kupujemy w Internecie. Aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych.
- To drugi najwyższy wynik spośród badanych krajów. Wyższy odsetek, bo aż 48 proc. uzyskały jedynie Niemcy. To oznacza, że każdy z nas średnio za prezenty zakupione w sieci zapłaci 42 euro – mówi Wojciech Górniak, dyrektor w w Deloitte Digital.
Sprawdź też: Świąteczne promocje. Jak nie dać nabić się w butelkę
Połowa Polaków będzie robić bożonarodzeniowe zakupy również za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Natomiast jedzenie na święta planujemy kupować przede wszystkim w sklepach dyskontowych. - aż 67 proc. badanych zamierza skorzystać z tej formy zakupu.
Większość ankietowanych nie odkłada zakupu prezentów na ostatnią chwilę- wynika z badania firmy Deloitte. Co czwarty ma zamiar kupić je w listopadzie, a prawie 40 proc. wybiera się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. Jednak aż 33 proc. badanych (więcej niż przed rokiem) czeka z ich zakupem do ostatnich dni przed świętami.