Nastolatkowie palą

i

Autor: SHUTTERSTOCK Nastolatkowie palą

Polscy nastolatkowie palą najwięcej w UE. Polska ma drugie najtańsze papierosy w Unii Europejskiej

2022-05-19 13:55

Polskie nastolatki od lat są w europejskiej czołówce młodych najchętniej sięgających po papierosy. Według WHO Polska ma obecnie 1 z 5 najwyższych odsetków palaczy wśród nieletnich w Europie. Młodzi palą tanie papierosy, którymi częstują rówieśników. Według danych EUROSTATu, Polska ma drugie najtańsze papierosy w Unii Europejskiej. Tańsze papierosy można kupić dziś tylko w Bułgarii. Paczka najtańszych kosztuje u nas ok. 13,50 zł. To tyle, co 2 duże butelki coli albo zestaw Happy Meal.

Tanie papierosy w Polsce. Ile kosztuje paczka papierosów?

Z raportu na zlecenie Ministerstwa Zdrowia („Raport ws. narzędzi zmniejszających palenie wśród młodych”) wynika, że niskie ceny papierosów to większe prawdopodobieństwo rozpoczęcia palenia wśród młodzieży w Polsce, a papierosy droższe o 10 proc. to nawet 16 proc. mniejsze ryzyko palenia wśród nieletnich. Wniosek jest prosty: należy stanowczo ograniczyć dostępność cenową papierosów wśród polskiej młodzieży. Tylko w Polsce co roku koncerny tytoniowe tracą około 81 tys. klientów – tylu palaczy umiera z powodu chorób spowodowanych paleniem, według danych Ministerstwa Zdrowia zaprezentowanych w „Raporcie ws. narzędzi zmniejszających palenie wśród młodych”.

- Według raportu PolNicoYouth autorstwa Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny (NIZP-PZH), papierosy paliła już ponad połowa polskich nastolatków (52,4% uczniów). Co drugi uczeń przyznaje, że nie ma najmniejszego problemu z zakupem papierosów w sklepie. Co dziesiąty nastolatek (9,2%) przyznaje się natomiast do codziennego palenia papierosów.

Ponad połowa polskich nastolatków pali papierosy

Według raportu PolNicoYouth autorstwa Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny (NIZP-PZH), papierosy paliła już ponad połowa polskich nastolatków (52,4 proc. uczniów). Co drugi uczeń przyznaje, że nie ma najmniejszego problemu z zakupem papierosów w sklepie. Co dziesiąty nastolatek (9,2 proc.) przyznaje się natomiast do codziennego palenia papierosów. Zgodnie z danymi z Testu Zdrowia „Pomyśl o sobie – sprawdzamy zdrowie Polaków w pandemii" portalu WP ABC zdrowie, zrealizowanego wspólnie z HomeDoctor pod patronatem merytorycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, aż 12 proc. osób poniżej 18. r.ż. deklaruje codzienne lub okazjonalne palenie, pomimo zakazu sprzedaży nieletnim.

Tańczące z Promocjami 12.05.22
  •       Za rządów PiS (2015-2022) paczka najtańszych papierosów podrożała o nieco ponad 1,50 zł: z ok. 11,99 zł w 2015 r. do ok. 13,50 zł w 2022 r. To oznacza, że najtańsze papierosy drożały u nas zaledwie o ok. 20 groszy rok do roku.
  •        Z powodu ich niskiej ceny, tanie papierosy zdominowały polski rynek. Ich udział w sprzedaży ogółem szacuje się na ok. 70 proc.
  •        Według danych rynkowych w pierwszym kwartale 2022 r. odnotowano dwucyfrowy, sięgający ponad 12,5%, wzrost sprzedaży papierosów. Firmy tytoniowe nad Wisłą sprzedały o ponad 1,26 miliarda sztuk papierosów więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Łącznie Polacy w I kwartale b.r. Polacy wypalili 11,4 mld sztuk papierosów, podczas gdy w I kwartale ub.r. było to 10,1 mld sztuk papierosów. Nie udało się zatem zrealizować celu zdrowotnego, jakim było „wspieranie prozdrowotnych wyborów Polaków”.
Sonda
Palisz papierosy?

Wyższa akcyza na papierosy?

Korekta minimalnego opodatkowania papierosów akcyzą przyniosła natomiast pozytywny skutek dla Ministerstwa Finansów. Fiskus po korekcie akcyzy zarabia więcej na sprzedaży papierosów: tylko w styczniu do budżetu wpłynęło dodatkowe 350 mln zł. Eksperci podatkowi wskazują jednak, że resortowi zabrakło odwagi, a 5% podwyżka minimalnej akcyzy na papierosy już została skonsumowana przez rosnącą inflację. W ich ocenie dodatkowym argumentem za dalszą korektą minimalnej stawki akcyzy na papierosy jest rekordowo niski udział papierosów z przemytu – w 2021 r. wg. raportu IPAG wyniósł on zaledwie 5,8% i maleje sukcesywnie od 2015 r.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze