E-busy "made in Poland"
"Rzeczpospolita" powołując się na dane Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych informuje, że co trzeci autobus elektryczny eksportowany przez państwa członkowskie Unii Europejskiej w latach 2017–2021 pochodził z polskich fabryk.
- E-busy "made in Poland" są także wysyłane poza Unię. Nie oznacza to jednak, że wszystkie wyprodukowane w kraju "elektryki" jeżdżą po zagranicznych drogach. Na podstawie danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, która jest jednym z partnerów merytorycznych raportu "Polish EV Outlook 2022", na dzień 31 grudnia 2021 r. w polskich miastach jeździło 615 autobusów elektrycznych - czytamy. "To prawie 5,2 proc. całego parku autobusów miejskich w Polsce" - podkreślono.
Gigantyczna flota
Jak zaznaczono, największą flotą – składającą się ze 160 e-busów – dysponuje MZA Warszawa. "Pojazdy zeroemisyjne stanowią prawie 11 proc. floty stołecznego przedsiębiorstwa. Na kolejnych miejscach znajdują się takie podmioty, jak MPK Kraków (79 szt., 13,7 proc. floty), MPK Poznań (59 szt., 18,3 proc.), PKM Jaworzno (44 szt., 62,9 proc. – to najwyższy procentowy udział w Polsce wśród przedsiębiorstw posiadających co najmniej trzy e-busy) oraz MZK Zielona Góra (43 szt., 48,3 proc.)" - czytamy.
"Rz" dodaje, że zeroemisyjny transport publiczny – podobnie jak inne obszary elektromobilności w Polsce – koncentruje się przede wszystkim w największych miastach.