Mleko lub serek wiejski zagranicą niemal dwukrotnie droższe niż w Polsce
Serwis „Fakt” podaje przykład, na ile ceny polskich produktów zagranicą, konkretnie w Kornwalii, różnią się od lepiej znanych realiów.
- Mleko "Łaciate" - 3 zł 79 gr, w Kornwalii po przeliczeniu 6 zł 35 gr
- Serek wiejski lekki - 2 zł 89 gr, w Kornwalii po przeliczeniu 4 zł 83 gr
W Polsce na odwrót – wojna cenowa szansą na niższe ceny żywności
"Wolę sprzedać więcej sztuk produktu po niższej cenie niż mniej po wyższej" - mówił przy okazji publikacji ostatnich wyników rocznych Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins, czyli portugalskiego właściciela Biedronki - zwraca uwagę „PB” i wskazuje, że polska sieć od miesięcy prowadzi ostrą wojnę cenową z Lidlem, którą coraz wyraźniej widać w wynikach.
"Puls Biznesu" zauważa też, że za promocyjną rywalizację trzeba słono zapłacić. Jeronimo Martins opublikowało wyniki za drugi kwartał. Widoczna jest erozja marż.
"Zgodnie z przewidywaniami ten rok po fali inflacji upływa pod znakiem zdecydowanej korekty cen i dużego wzrostu kosztów. Wiedzieliśmy, że konkurencja o wolumeny na rynku będzie bardzo silna, a potęgować ją będzie ograniczony popyt konsumencki. Dlatego utrzymaliśmy strategiczny nacisk na konkurencyjność, mocno inwestując w ceny" - tłumaczy Pedro Soares dos Santos, którego cytuje gazeta.
"Tak jak oczekiwaliśmy, sytuacja operacyjna w tym roku jest bardzo wymagająca w związku z dużym spadkiem inflacji cen żywności po wyjątkowo wysokim wzroście w ostatnich dwóch latach. W Polsce konsumenci nie zareagowali na wzrost realnych płac, co jest nieco zaskakujące, jeśli spojrzy się na otoczenie makroekonomiczne. W tych warunkach nasze sieci mocno inwestują w ceny, by zwiększyć sprzedaż. W ostatnim kwartale zwiększyliśmy bazę klientów i udział rynkowy - tłumaczyła podczas spotkania z analitykami giełdowymi Ana Luisa Virginia, szefowa finansów Jeronimo Martins.