Urlop wypoczynkowy. Czy pracodawca ma prawo go przerwać?
Art. 152 § 1 Kodeksu pracy gwarantuje pracownikowi prawo do corocznego, nieprzerwanego i płatnego urlopu wypoczynkowego. Pracownik może się tego prawa zrzec - ale czy pracodawca ma prawo przerwać jego urlop? Jak się okazuje - wszystko zależy od okoliczności.
Zgodnie z art. 167 § 1 Kodeksu pracy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu - przepisy prawa pracy wprost przewidują taką możliwość jako polecenie służbowe - informuje portal Interia. Warto jednak podkreślić, że może to zrobić wyłącznie w wyjątkowej sytuacji, która była niemożliwa do przewidzenia w momencie rozpoczęcia urlopu. Portal wyjaśnia, że mowa o sytuacjach typu awaria, którą wyłącznie dany pracownik jest w stanie naprawić lub nieprzewidziana sytuacja z klientem podlegającym pod danego wykonawcę.
"Prawo pracy nie przewiduje "sztywnego" katalogu wyjątkowych okoliczności, można jednak uznać, że sytuacje tego typu dotyczą niemal wyłącznie kluczowych dla firmy pracowników, najczęściej na stanowiskach kierowniczych czy menadżerskich, bądź też pracowników wysoko wykwalifikowanych, posiadających uprawnienia, których nie posiada żaden inny pracownik" - tłumaczy w rozmowie z portalem Interia mec. Wioletta Miros, partner w kancelarii adwokackiej Czupajło, Ciskowski & Partnerzy.
Telefon od pracodawcy podczas urlopu. Odbierać czy nie?
W związku z tym, czy pracownik ma obowiązek odebrać telefon od pracodawcy podczas urlopu? Odpowiedź brzmi - nie. Pracownik przebywający na urlopie nie jest zobowiązany do utrzymywania stałego kontaktu z pracodawcą - chyba, że inaczej stanowią zapisy umowy. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku, gdy pracodawca podejmie decyzję o przerwaniu urlopu pracownika, niewykonanie polecenia będzie traktowane jako pracownicza niesubordynacja.
Jak wyjaśnia Interia, pracodawca decydując się na odwołanie pracownika z urlopu musi brać pod uwagę możliwości logistyczne - np. to, czy pracownik przebywa aktualnie poza granicami kraju. Wszelkie koszty związane z odwołaniem pracownika z urlopu ponosi pracodawca.
Polecany artykuł: