Premier Mateusz Morawiecki w Janowie Lubelskim zapowiedział, że Rada Ministrów 20 kwietnia zdecyduje o powiększeniu budżetu na program Kolej Plus. - Będzie to zwiększenie budżetu dwukrotne, o kolejne 5,5 mld zł, do ponad 11 mld zł. To jest budżet na inwestycje, budżet rozwojowy - podkreślił premier Morawiecki i zauważył, że kolej to ekologiczny, sprawny i bezpieczny środek transportu. Program Kolej Plus pozwoli na odbudowę i odtworzenie linii kolejowych. Premier przypomniał, że w ramach programu wyremontowano już ponad 400 stacji i przystanków kolejowych, blisko 300 dworców kolejowych i odbudowano już ponad 1000 km połączeń kolejowych.
Czytaj też: PIT 2020. 10 rzeczy, których nie wiesz o podatku dochodowym
Szansa dla mniejszych miast
Premier zaznaczył, że transport kolejowy wpływa również na zwiększenie perspektyw rozwoju mniejszych miejscowości, terenów wiejskich. „Polska nie jest archipelagiem tylko bogatych miast. W Polsce miliony ludzi mieszka w mniejszych i średnich miejscowościach, i o nich nie tylko nie zapominamy, ale także powodujemy, że można lepiej planować rozwój, przemieszczać się z punktu do punktu poprzez połączenia kolejowe, które już odtwarzamy, ale będziemy w zwiększonej liczbie odtwarzać w najbliższych kilku latach poprzez nasz program Kolej Plus” – podkreślił Morawiecki.
Jacek Sasin podkreślił, że na środowym posiedzeniu Rady Ministrów rząd zdecyduje o podniesieniu wydatków na modernizację oraz budowę nowych linii kolejowych w Polsce, a obecny budżet programu z 5,6 mld zł zostanie podniesiony do ponad 11 mld zł. Dzięki większemu finansowaniu podwoić się ma też liczba planowanych inwestycji - z 17 do 34. - Te projekty to budowa, odbudowa oraz projektowanie 1200 km linii kolejowych" - dodał obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Odbudowa i modernizacja
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Przyczyni się on do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Rządowy program zapewni m.in. połączenia do miast, które obecnie takiej komunikacji nie mają. Nowe szlaki kolejowe mają łączyć miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Program zakłada odbudowę, modernizację i przywracanie do eksploatacji tych torów kolejowych, które zostały zlikwidowane, ale też budowę nowych. W programie Kolej Plus 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.
Sprawdź też: 500 plus. Ile straciło na wartości przez horrendalną inflację
Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów.