Powodem tego załamania jest raport o drastycznym spadku sprzedaży flagowej marki, Gucci, który prognozuje zmniejszenie przychodów z tego segmentu o 20% w pierwszym kwartale 2024 roku, szczególnie na rynku azjatyckim, kluczowym dla tej branży. Kering jest właścicielem marek takich jak Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga czy Sergio Rossi, a także posiada 60% akcji spółki Puma, producenta odzieży sportowej.
Długotrwały trend spadkowy
Spadek akcji Kering stanowi kontynuację długotrwałego trendu spadkowego. W ciągu roku kurs tych akcji spadł o 40%, a od szczytów z 2021 roku aż o 55%. Informacje o prognozowanej obniżce sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 roku już teraz wywołują reakcje na rynku. Właściciel Gucci przewiduje, że przychody grupy zmniejszą się o 10% w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku w porównaniu z analogicznym okresem rok temu, co stanowi dodatkowe obciążenie po 6% spadku w poprzednim kwartale.
Spadek akcji Kering wpłynął również na wartość innych firm z branży luksusowej, takich jak LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), Christian Dior czy Hermes. Akcje dwóch pierwszych spółek tanieją we wtorek o blisko 3%, a także notowania Burberry zanotowały spadek o blisko 6% w tym samym dniu, co w sumie daje spadek o 55% w ciągu ostatnich 11 miesięcy. Niemniej jednak nie wszystkie firmy branży są w kryzysie. Akcje LVMH odnotowały wzrost o 29% od styczniowego dołka i są jedynie o 6,6% niżej niż ich szczyty z kwietnia 2023 roku.