UOKiK

i

Autor: red

UOKiK: Aktor w reklamie suplementu diety nie może udawać lekarza. Firma zapłaci 26 mln zł kary

2017-11-27 16:51

Reklamy produktów na zatoki - RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały konsumentów w błąd – zadecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Według organu suplementy diety były prezentowane tak, by sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze.

Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach zostało wszczęte na początku kwietnia 2016 r. Wątpliwości urzędu wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane w telewizji i Internecie w 2015 i 2016 roku. UOKiK przestrzega, że suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością.

Polecamy: Kolejna skandaliczna reklama energy drinka. Internauci oburzeni

Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Jak wskazała instytucja, w reklamach RenoPuren Zatoki Hot wątpliwości wzbudziło podawanie informacji w taki sposób, że aktorka, która występowała w kampanii suplementu miała dolegliwości związane z zatokami, a miały one ustąpić po spożyciu wskazanego suplementu diety. Tę informację potwierdzała także prezentowana w reklamie scenografia (która sugerowała, że bohaterka reklamy jest lekarzem), a także scenariusz. W kampanii można było bowiem usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren", pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki", „podnosi odporność", „zdrowe zatoki na długo".

Na zlecenie UOKiK, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wyniki badań potwierdzają zarzuty postawione przez urząd: znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają suplementy diety Aflofarm jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami.

Jak wskazał prezes UOKiK, Marek Niechciał, konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku: - Dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza.

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 809 824 zł). Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna. Przedsiębiorca odwołał się do sądu. W toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.

 

Źródło: UOKiK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze