CO2

i

Autor: pixabay.com CO2

Kryzys w branży modowej

Realna troska czy green washing? Topowe marki z większą emisją CO2

2022-11-12 9:58

Organizacja non profit Stand.earth opublikowała raport dotyczący emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw. Choć wiele firm deklarowało redukcję emisji CO2 do 2030 roku - z raportu wynika, że obietnice nie mają pokrycia w rzeczywistości.

Kryzys w branży modowej. Emisja CO2 nie spada

Do 18 listopada 2022 roku trwa 27. Konferencja Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu (COP27) w Kairze. Dyskusje prowadzone podczas konferencji będą dotyczyły m.in. dbałości o środowisko oraz działań podejmowanych przez największe marki - w tym marki modowe i odzieżowe. 5 listopada 2022 roku opublikowany został raport Stand.earth, który obnażył bolesną prawdę dotyczącą redukcji emisji do 2030 roku. Okazuje się, że proces ten jest bardzo mocno opóźniony.

Analiza 10 marek. Wyniki raportu nie pozostawiają złudzeń

Stand.earth poddał ocenie 10 marek odzieżowych - American Eagle Outfitters, Fast Retailing, Gap Inc., H&M, Inditex, Kering, Lululemon, Levi Strauss & Co., Nike i VF Corp. Eksperci podczas analizy brali pod uwagę pięć konkretnych czynników:

  • transparentność i zaangażowanie
  • produkcja energooszczędna
  • wykorzystywanie form energii odnawialnej
  • niskie zużycie węgla
  • zrównoważona dystrybucja

Jak informuje portal Fashion Biznes tylko marka Levi`s  jest na dobrej drodze, by zmniejszyć swoje emisje w łańcuchu dostaw o 55 proc. Nike i Inditex (czyli m.in. Zara), odnotowały emisje produkcyjne na poziomie blisko 10 milionów ton CO2.

"Marki modowe muszą przyspieszyć swoje działania"

"Dane są jasne: wiodące marki modowe muszą przyspieszyć swoje działania i robić więcej, aby obniżyć emisję dwutlenku węgla. (…) Podczas COP26 wszystkie te marki postanowiły zwiększyć swoje zaangażowanie w ramach Karty Przemysłu Modowego Na Rzecz Klimatu (Fashion Industry Charter for Climate Action ONZ), obiecując do 2030 roku zmniejszyć o połowę swoje emisje. Jednak pomimo drobnych oznak postępu, większość firm nie tylko zawodzi, ale wręcz pogarsza swoje działania. Odkrycia z raportu są niepokojące i pokazują, że te marki nie działają na rzecz dekarbonizacji swoich łańcuchów dostaw, z których pochodzi zdecydowana większość szkodliwych dla klimatu emisji" - poinformowała Rachel Kitchin, Corporate Climate Campaigner w Stand.earth cytowana przez Fashion Biznes.

Co jest największym problemem marek modowych?

Zdaniem autorów raportu jednym z największych problemów w branży jest brak transparentności i przejrzystości w działaniach. "W szybko ocieplającym się świecie nie ma miejsca na paliwa kopalne, a już na pewno nie ma na nie miejsca w naszych szafach. Marki modowe muszą szybko zdekarbonizować swoją produkcję, zobowiązując się do stosowania 100% energii odnawialnej w swoich łańcuchach dostaw i wycofując paliwa kopalne jako źródło energii, tkanin i paliw" - podkreślił Gary Cook, Corporate Campaign Director w Stand.earth cytowany przez redakcję Fashion Biznes.

Sonda
Czy uważasz, że marki modowe powinny być bardziej transparentne w swoich działaniach?
Pieniądze to nie wszystko. Piotr Arak – inflacja będzie rosła

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze