EKG 2023 - Grzegorz Oszast

i

Autor: Art Service/Super Express

EKG 2023

Grzegorz Oszast, szef PAIH: Są w Polsce firmy za duże na rodzimy rynek

2023-04-25 11:00

Na Europejskim Kongresie Gospodarczym 2023 w Katowicach, gościem w studiu Superbiznesu był Grzegorz Oszast, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Tematem rozmów była ekspansja polskich firm za granicą. Jak stwierdził przedstawiciel PAIH, wiele polskich firm

W jakim obszarze polskie firmy najwięcej inwestują za granicą?

Jest wiele obszarów, najważniejsze z nich zostały oznaczone w strategii odpowiedzialnego rozwoju. Czyli to Polska wybrała kilka branż w których chce się rozwijać, bo są albo najbardziej marżowe, albo dają najlepsze wynagrodzenia dla Polaków tam pracujących, albo są wysokotechnologiczne. To są te branże, które najbardziej promujemy poza granicami Polski. Importujemy kapitał do tych miejsc, które dają miejsca pracy, a zwłaszcza dobrze płatne miejsca pracy.

Jakie zmiany zaszły w ostatnim czasie w zagranicznych inwestycjach polskich firm?

To co wydaje się, że dzisiaj się dzieje, import kapitału z zachodu do Polski, który jest mega ważny dla budżetu państwa, on nadal doskonale się ma. Przedsiębiorcy zagraniczni wiedzą, że rynek Polski jest otwartym i chłonnym rynkiem i chcą inwestować. Ta odnoga polskiej gospodarki doskonale sobie radzi sama. My teraz jako polska agencja inwestycji i handlu, chcemy zbudować kolejną nogę o której mówi pan Premier Morawiecki, mianowicie nogę eksportową. Wielu polskich przedsiębiorców na naszym rynku jest za dużych na ten rynek, ale boją się jeszcze wyjść na rynek eksportowym. Naszą intencją jest pomóc przedsiębiorcom wyjść z Polski, żeby zbierać międzynarodowe szlify. Przed nami dekada, która będzie pod tym kątem przełomowa i najważniejsza.

Czego potzrebują polskie firmy, które są za duże na lokalny rynek?

Trzech rzeczy. Pierwszych to zmiana mentalności. Polskie firmy muszą przestać się bać wychodzić na szeroki rynek, muszą nauczyć się wskakiwać na głęboką wodę. Drugi element, to musimy nauczyć i to oferujemy naszym przedsiębiorcom, wspólnie tworzyć dobre prezentacje dla przedsiębiorców na zachodzie. Bo gdzieś ten pierwszy kontakt musi być. Trzeci element to umiejętne sprzedanie tych prezentacji. My w Polsce nie mamy tego doświadczenia, szlifu, znakomitego występowania przed tymi ludźmi, którzy chcą zainwestować w nas swój czas, swoje pieniądze, usługi, chcą się otworzyć na nasze rynki, podpatrzeć jaką mamy jakość. Jeśli te trzy bariery, a to bardzo łatwe bariery do przeszkodzenia przeskoczymy, to będziemy bardzo mocno i dobrze rozwijającym się rynkiem eksportowym, bo nasi przedsiębiorcy są bardzo mocni.

Jaka jest rola Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, jak może pomóc polskim firmom?

My to robimy już od kilku lat, mamy programy grantowe, w których dedykujemy pełną pulę pieniędzy na dany rynek. Ostatnio mieliśmy rynek amerykański, tam było parę milionów złotych. Firmy, które chciały wejść ze swoimi produktami na rynek amerykański, dostawały od nas kilka elementów. Po pierwsze uczyliśmy ich na warsztatach jak skonstruować strategię. Potem musiały samodzielnie ją przygotować, a my weryfikowaliśmy, czy jest mocna. Dopiero na samym końcu uczymy naszych przedsiębiorców przygotowywać prezentację i ją sprzedawać i to jest realna pomoc, którą świadczymy. Pomagamy przez różnego rodzaju targi, misje gospodarcze, spotykać się z różnego rodzaju kontrahentami właśnie w tych miejscach styku. Bierzemy na te wszystkie - mówiąc korporacyjnie - eventy polskich przedsiębiorców i umożliwiamy im spotykanie potencjalnych odbiorców usług i towarów za granicami Polski.

EKG 2023 - Grzegorz Oszast
Sonda
Czy śledzisz ekonomiczne kongresy i wydarzenia?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze