Polski Bon Turystyczny to jednorazowa zapomoga w wysokości 500 zł na każde dziecko do 18 r. życia oraz jedno dodatkowe świadczenie w formie uzupełnienia bonu, w wysokości 500 zł dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Pieniądze trafiają do beneficjentów w formie "wirtualnej" i pozwalają na dokonywanie płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w kraju. Z bonu można korzystać od 1 sierpnia 2020 roku. Ma on formę elektronicznego vouchera. Można z niego skorzystać do końca marca 2022 roku.
Zobacz także: Ulga w podatku od darowizny. Sprawdź, jak nie wpaść w pułapkę
Już na samym początku działania programu w sieci pojawiły się doniesienia o handlu bonami, naciągacze zwietrzyli pomysł na zarobek i zaczęli sprzedawać specjalnie wygenerowane kody w internecie. Teraz coraz więcej osób skarży się, że nie jest w stanie pobrać bonu i program nie działa tak jak powinien. Jak wskazuje portal money.pl Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej miało przekazać listę osób uprawnionych do korzystania z bonu Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych. Lista ta jest jednak niekompletna, w związku z czym wiele osób nie może pobrać bonu turystycznego.
Czytaj również: Kiedy sprzedawca nie musi wystawić paragonu?
Aby skorzystać ze świadczenia wystarczy zalogować się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS na przykład Profilem Zaufanym i wypełnić wniosek wpisując swój numer telefonu i adres e-mail. Jeżeli zakładka „Polski Bon Turystyczny” jest niewidoczna na profilu osoby, która jest do niego uprawniona (czyli takiej, która składała wniosek o 500 plus) oznacza to, że nie ma jej na liście udostępnionej Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych. W takim przypadku niewiele da się zrobić, użytkownicy skarżą się, że przekierowywanie z jednej instytucji do drugiej i nikt nie jest w stanie wyjaśnić sytuacji i naprawić problemu. Rzecznik ZUS, Paweł Żebrowski sugeruje, by złożyć wtedy do Polskiej Organizacji Turystycznej wniosek o ustalenie prawa do bonu lub dodatkowego uprawnienia do bonu.