Sportowcy otrzymali od sponsorów miliard

2019-10-08 0:00 Materiał Partnerski
Pieniądze
Autor: Pixabay

Az o 6 procent w skali rok do roku wzrosły wpływy w ramach sponsoringu sportowego. Goście debaty zatytułowanej "Zwycięzca bierze wszystko - marketing sportowy szansą dla biznesu" rozmawiali zarówno o tym, czy miliard w ramach mecenatu sportowego to dużo i czy taki wzrost ma szansę utrzymać się w kolejnych latach.

Tomasz Walczak

– W 2018 r. wpłynęło ponad 1 mld zł właśnie od sponsorów dla sportowców, to w skali rok do roku wzrost o6 proc. Globalnie to wciąż kropla w morzu potrzeb, ale czy faktycznie uda się utrzymać tak dynamiczny rozwój?

ARKADIUSZ MIERZWA, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej Jeronimo Martin

– Wydaje się, że oczywiście w dużej mierze zależy to od kondycji gospodarki, ale również od wyników sportowych. Biedronka podpisywała z PZPN-em trzy umowy, na sponsoring pierwszej reprezentacji, ale także reprezentacji kobiet oraz młodzieżowych. Za każdym razem kwoty, o których dyskutowaliśmy były inne. Zmieniały się one w zależności właśnie od wyników sportowych w ostatnich cyklach eliminacyjnych. Patrząc z perspektywy ogólnej, widoczny jest trend wzrostowy. Zarówno jeśli chodzi o kwoty, jak i wyniki sportowe –kiedy podejmowaliśmy decyzje o wsparciu sponsorskim reprezentacji, była na miejscu 58. W rankingu FIFA, sponsorowaliśmy ją nadal kiedy była na 78. miejscu i teraz, kiedy jest na 22 miejscu.

ADAM BURAK dyrektor wykonawczy ds. komunikacji korporacyjnej PKN ORLEN

– Miliard złotych to wcale niemało pieniędzy. W zestawieniu z 8,5 mld zł rocznej wartości całego rynku reklamowego w Polsce kwota przekazywana na sponsoring w sporcie robi wrażenie. Będzie ona zapewne rosła, gdyż korzyści z tego typu działań są zauważalne tak naprawdę dopiero od pewnego czasu, a dokładniej od Euro 2012. Zbudowano wtedy nowoczesne obiekty sportowe, na których nie tylko komfortowo się gra i kibicuje, ale jest je również łatwiej wyeksponować reklamowo. Coraz więcej dyscyplin sportowych jest sprofesjonalizowanych co dla inwestorów jest niezwykle ważne. Działania sponsorskie przekładają się często na wyniki sportowe, widać to na przykładzie lekkoatletyki, gdzie nakłady finansowe są o wiele mniejsze niż w piłce nożnej czy Formule 1. PKN ORLEN podpisał umowy z poszczególnymi sportowcami, aby zapewnić im większe poczucie bezpieczeństwa i pełne skupienie na treningach i zawodach. Przełożyło się to na sukcesy na stadionach.

ŁUKASZ SEKUŁA, członek zarządu Legii Warszawa, sekcja koszykówki

– Sponsoring sportowy powinien rosnąć, jak już wspomniałem to najbardziej efektywny i skuteczny sposób dotarcia do konkretnych grup odbiorców. Mój przedmówca mówił o profesjonalizacji dyscyplin sportowych i samych klubów czy związków sportowych. Uważam, że kluczowe jest i wiele zależy od tego, w jaki sposób kluby i związki sportowe będą odpowiadały na oczekiwania sponsorów. To dla mnie właśnie oznacza profesjonalizację. W tym wszystkim należy wskazać, jak dzisiaj ważny jest rozwój mediów społecznościowych, które skutecznie rozwijają brand konkretnego klubu. Poprzez zwiększony sponsoring sportowy możemy tworzyć profesjonalny klub, który inwestuje i buduje z kolei w ten sposób swoją markę. Cały mechanizm w ten sposób się nakręca, im bardziej jest rozpoznawalny klub, tym jest on atrakcyjniejszy dla sponsorów.

DANIEL KARAŚ, starszy specjalista ds. PR w Maspeksie

– Warto zwrócić uwagę również na jeszcze jeden, kluczowy element sponsoringu sportowego, czyli długofalowość zaangażowania i inwestowania w rozwój dyscypliny lub wydarzenia sportowego.. Wartość takiego podejścia i korzyści, jakie z niego płyną, widzimy na przykładzie budowanego przez lata wspólnie z organizatorem Polskim Związkiem Piłki Nożnej turnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku”, który z roku na rok coraz bardziej się rozwija. W 2007r. do turnieju zapisało się 16 tys. dzieci, a obecnie bierze w nim udział prawie 300 tys. dzieci rocznie. Wielki Finał rozgrywany jest na PGE Narodowym w dniu finału Pucharu Polski. Mecze finałowe są transmitowane w telewizji, a ich oglądalność to średnio nawet ponad 100 tys. widzów. Długofalowe wsparcie tego typu projektów powoduje, że maksymalizują się korzyści dla wszystkich stron i samej dyscypliny sportu.

Przeczytaj całą debatę „Zwycięzca bierze wszystko” – marketing sportowy szansą dla biznesu?"