Wakacje powodem trudności, Krajowa Administracja Skarbowa wchodzi na konto
- Dwa razy nie odebrałem awizo, bo byłem poza krajem. Po powrocie odwiedziłem pocztę, ale z konta firmowego już zniknęło kilka tysięcy (…) Nie rozumiem, dlaczego nikt do mnie wcześniej nie zadzwonił lub nie wysłał SMS-a z pytaniem o brak płatności. Wtedy miałbym możliwość, żeby zapobiec sytuacji, w której nagle pieniądze znikają z rachunku – relacjonuje cytowany przez serwis bankier.pl przedsiębiorca. Cała afera była o niezapłacenie przez pomyłkę składek na ZUS.
Krajowa Administracja Skarbowa dysponuje potężnym narzędziem opisanym w art. 119zv Ordynacji podatkowej:
Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zażądać blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego na okres nie dłuższy niż 72 godziny, jeżeli posiadane informacje, w szczególności wyniki analizy ryzyka (…) wskazują, że podmiot kwalifikowany może wykorzystywać działalność banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi lub do czynności zmierzających do wyłudzenia skarbowego, a blokada rachunku podmiotu kwalifikowanego jest konieczna, aby temu przeciwdziałać
Blokada konta z powodów podatkowych oparta na subiektywnych podstawach
Wskazany wcześniej przepis posługuje się pojęciami typu „posiadane informacje wskazują”. Oznacza to, że skarbówka może dokonywać blokady konta bez udowodnienia nadużyć podatkowych. Jak podaje dalsza część tego samego przepisu:
W okresie blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego Szef Krajowej Administracji Skarbowej:
- może ograniczyć zakres blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego lub
- uchyla blokadę, jeżeli stwierdzi, że ustała przesłanka blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego
Niektóre narzędzia stosowane przez administrację skarbową są na tyle dolegliwe i jednocześnie uznaniowe, że mogą zaburzyć płynność finansową w razie ich nadużycia.